Bezwaar tegen boete kan lonen





 

Twee keer worden geflitst door twee verschillende flitskasten binnen een minuut. Het overkwam Bert en Teunie Broer uit Oud-Beijerland toen ze over de N217 door de Hoeksche Waard reden.

Ze tekenden bezwaar aan, met als resultaat dat een van de twee boetes werd verscheurd. Mooi dus voor automobilisten die in de toekomst iets dergelijks overkomt. Zij kunnen in hun bezwaarschrift zetten: de Broers hoefden niet te betalen, dus ik ook niet!

Helaas. Te vroeg gejuicht. Navraag bij Ernst Koelman van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) leert dat de Broers geluk hebben gehad. ,,Als je op papier ziet dat iemand twee keer binnen een minuut is geflitst, denk je als beoordelaar: dat moet een foutje zijn. Maar als flitspalen zo dicht bij elkaar staan, kan het toch kloppen. Het echtpaar Broer heeft dus geluk gehad dat één boete is kwijtgescholden.’’ Foutje, bedankt, dus.

Als een beoordelaar al niet weet hoe het precies zit, hoe moet een gewone automobilist het dan weten? Volgens deskundigen is het eigenlijk vrij eenvoudig. Politie en justitie mogen net zoveel flitspalen achter elkaar plaatsen als ze willen, maar iemand tien keer vlak achter elkaar flitsen voor te hard rijden mag niet. Automobilisten moeten na de eerste flits tijd krijgen om gas terug te nemen voordat zij opnieuw geflitst mogen worden voor te hard rijden. ,,Gelukkig maar,’’ zegt Martijn Hurks van Flitsservice.nl, een internetdienst die geflitste automobilisten bijstaat. ,,Als automobilisten geen tijd krijgen zich te beraden, zou het begrotingstekort zo zijn opgelost.’’

De grote ‘maar’ is dat dit niet opgaat als op een stuk weg opeens een nieuwe maximumsnelheid van kracht wordt of als er een rotonde of kruispunt ligt. Automobilisten moeten hun snelheid dan meteen aanpassen. Doen ze dat niet, dan mogen ze meteen weer worden bekeurd.

Dat is dan ook de reden dat het echtpaar Broer eigenlijk beide boetes had moeten betalen, volgens Koelman van het BVOM. ,,Op de N217 staan de flitspalen op twee verschillende kruisingen, waar duidelijk borden staan met de maximumsnelheid erop. Bij elk kruispunt hoort een automobilist opnieuw te kijken of hij zo door kan rijden of een andere beslissing moet nemen. Als iemand bij de tweede flitspaal te hard blijft rijden, zit hij fout.’’

Hurks van Flisservice.nl kent nog een situatie waarin twee keer achter elkaar mag worden geflitst. ,,Achter elkaar worden geflitst voor door rood rijden én voor te hard rijden mag bijvoorbeeld ook. Het zijn immers twee verschillende overtredingen.’’

Dat automobilisten kort achter elkaar mogen worden geflitst voor twee verschillende vergrijpen, is ook een van de redenen dat er in de regio Rijnmond veel plekken zijn waar flitspalen dichtbij elkaar staan. Denk aan de Maasboulevard in Rotterdam, de Hoofdweg en de Groene Kruisweg van Rotterdam naar Spijkenisse. Soms staan palen achter elkaar om verschillende weghelften in de gaten te houden: de ene houdt links in de gaten, de andere rechts. ,,Al gebeurt het dat die palen wel eens verkeerd worden afgesteld,’’ zegt Hurks. ,,En dus kun je wel degelijk twee keer kort achter elkaar worden geflitst voor hetzelfde vergrijp.’’

Hurks adviseert automobilisten altijd bezwaar aan te tekenen tegen een boete, omdat het heel goed kan dat er in een bepaalde situatie niet had mogen worden geflitst ,,Een moordverdachte zegt toch ook niet zomaar tegen de rechter: ik heb het gedaan, geef mij maar twintig jaar cel.’’ Verkeersadvocaat Paul Ficq sluit zich daarbij aan. ,,De officier van justitie zal in het geval van de familie Broer hebben gedacht: twee bekeuringen op hetzelfde tijdstip is onredelijk, hup kwijtschelden. Slim dus dat ze bezwaar aantekenden. Niet geschoten is altijd mis.’’

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  23-3-2009  


|

FlitsKaart