Bijna 2400 snelheidsovertredingen bij controle Rijsbergseweg + update


Agenten van het verkeershandhavingsteam van de politie Midden en West Brabant hebben dinsdag een snelheidscontrole gehouden op de Rijsbergseweg, ter hoogte van het buurtschap Effen. Dit gebeurde op verzoek van de gemeente Breda. Ter pleke wordt de aanleg van een rotonde voorbereid en wegwerkers klaagden over de hoge snelheid waarmee automobilisten reden.

Vanwege de werkzaamheden is op dit traject tijdelijk maximaal 30 km/uur toegestaan. Normaal is dat 50 km/uur. Van de 2871 passanten die tussen 09.00 en 14.30 uur werden gecontroleerd, gingen er maar liefst 2393 (82 procent) over de schreef. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 133 km/uur. Alle automobilisten die te hard reden, krijgen een bericht met de sanctie of boete binnenkort in de brievenbus.

BN DeStem schreef Bijna 2400 boetes op Rijsbergseweg? Gé-wél-díg

"Gé-wél-díg." In één woord, de spontane reactie van directeur Gerald Hilgersom van de Basisschool Effen op het bericht dat er dinsdag 2393 boetes zijn uitgedeeld aan automobilisten die te hard reden op de Rijsbergseweg.

Geweldig, met de klemtoon op alle drie de lettergrepen.

Van de 2871 automobilisten en truckchauffeurs die tussen 9.00 en 14.30 uur langs de radarwagen reden, reed 82 procent harder dan de 30 kilometer die tijdelijk is toegestaan op de kruising met de Effenseweg. Daar wordt momenteel een rotonde aangelegd. Wegwerkers moeten hun werk veilig kunnen doen en dus vroeg de gemeente aan de politie om eens te controleren op de genoemde kruising. Het resultaat mocht er zijn. Waarmee de buurtschap tussen Breda en Rijsbergen zelfs het landelijke nieuws haalde.

Toch is het niet eens zo'n heel erg ongebruikelijke score, volgens Veilig Verkeer Nederland. VVN heeft onderzoek gedaan op een aantal locaties waar standaard maximaal dertig per uur mag worden gereden. In die dertigkilometerzones, waar heel Nederland mee vol ligt, zou het gemiddeld aantal overtredingen zelfs op 85 procent uitkomen, volgens beleidsmedewerker Geert Hendriks van VVN.

Het overtreden van de snelheid op plaatsen waar aan de weg wordt gewerkt, wordt bestuurders zwaarder aangerekend dan op locaties waar dat niet het geval is, zegt persvoorlichter Jos Steehouder van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BOVM). Volgens hem wordt, gemiddeld genomen, door heel Nederland, door één op de vier automobilisten te hard gereden bij wegwerkzaamheden op autosnelwegen waar normaal een maximum van 120 geldt.

De automobilisten die meer dan 80 kilometer per uur reden op de Rijsbergseweg, zijn al tijdelijk hun rijbewijs kwijt, mogelijk ook hun auto en de rechter zal hen willen spreken. De man of vrouw die met een snelheid van 133 op de teller werd geklokt, kan zijn of haar borst kleddernat maken.

Gistermorgen stonden ze er weer: de wegwerkers. Geen politiemensen, maar ook zonder controleapparatuur viel te constateren dat het gros óf het nieuws niet volgt óf gewoon geen boodschap heeft aan wegwerkzaamheden, -werkers of roodomrande borden met het getal 30.

De drie wegwerkers bij de rotonde hadden gistermorgen behoorlijk de smoor in. De reden: de politie had wereldkundig gemaakt dat de controle op verzoek van de gemeente Breda was gehouden, waarbij en passant was gemeld dat 'de wegwerkers hadden geklaagd over de hoge snelheden van het verkeer ter plaatse'. Dus werden gisteren niet alleen opnieuw de vouwen uit de werkmansbroeken gereden, maar kregen de heren ook verwensingen naar hun hoofd, werd er getoeterd en werden handenvol middelvingers opgestoken. De drie mannen, werknemers van het bedrijf Baas TBI Techniek uit Made in koor: "Krijgen wíj een beetje de zwartepiet toegespeeld, maar zó is het niet. Wij hebben helemáál niet geklaagd. We staan hier gewoon ons werk te doen voor de mensen en dan word je zó behandeld. Dat motiveert niet hoor."

De overtreders zaten dinsdag 'gemiddeld allemaal rond de 80 of 90', weten de mannen van Baas en de politie mag ook best controleren op snelheid, 'maar niet over onze rug'. Wegwerkers hebben al genoeg te maken met agressie. Extra agressie omdat er geklaagd zou zijn, kunnen ze missen als kiespijn.

Op de basisschool in Effen juichen ze de controles in alle openheid toe. Iedere schooldag opnieuw moeten leerlingen van een jaar of zes tot twaalf de drukke Rijsbergseweg en de parallelwegen oversteken. Nu de rotonde wordt aangelegd is de oversteekplaats enkele tientallen meters verplaatst, maar erg veilig kun je deze grote oversteek niet noemen. "We hebben met z'n allen dan ook niet voor niets een jaar of dertig geijverd voor de aanleg van de rotonde. Dat haalt de snelheid hier er misschien uit", zeggen leerkrachten Vera van Steen en Gerard Langen. "Er wordt soms gewoon keihard gereden", zegt Van Steen, terwijl een truck met oplegger met zeker zeventig kilometer per uur langs het dertig kilometer-bord zoeft met in zijn kielzog drie automobilisten die er het liefst nog voorbij zouden gaan.

De kruising van de Rijsbergseweg en de Effenseweg heeft de aandacht van de politie, bevestigt woordvoerster Eefje Klijberg. "We houden die plek goed in de gaten en zullen er dus binnenkort wel weer staan."

VVN pleit voor maatregelen, óók op de 30-kilometerzones. "Je kunt in auto's apparatuur installeren die een visueel- of geluidssignaal afgeeft als de bestuurder te hard rijdt", zegt beleidsmedewerker Hendriks van VVN. "Daar zijn al proeven mee genomen en het blijkt te werken en tot positieve reacties te leiden. Mensen rijden soms gewoon ongemerkt te hard en dan is het goed om even gewaarschuwd te worden. Bij notoire snelheidsovertreders zou je een systeem kunnen installeren dat het gewoon onmogelijk maakt om te hard te rijden, zoals je ook een alcoholslot hebt voor notoire drankrijders. De apparatuur bestaat, wat nog niet echt geldt voor de politieke wil om dergelijke systemen in te voeren."

Bron:  Politie Midden en West Brabant

Melder: MarcoV