Blunder bij belijning Eemshavenweg / Update



21/08/2008 Een blunder bij de reconstructie van de Eemshavenweg, tussen Bedum en de Eemshaven, zorgt ervoor dat wegwerkers gelijk weer aan de slag kunnen. De belijning op het wegdek blijkt niet te kloppen.

De lijn langs de randen van de weg staat te dicht op de berm. Normaliter is er een verschil van 25 cm, op de Eemshavenweg staat de lijn op 10 cm afstand en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. In totaal gaat het om 60 kilometer belijning.

Waarschuwingsborden
De provincie is eigenaar van de weg en is dus verantwoordelijk voor de fouten bij de reconstructie. Verkeersgedeputeerde Henk Bleker geeft toe dat de provincie het werk na afloop niet goed heeft gecontroleerd. Er wordt deze week begonnen met de werkzaamheden. De provincie heeft inmiddels waarschuwingsborden geplaatst.

Kosten
Hoeveel geld het aanbrengen van de de nieuwe belijning gaat kosten is nog onduidelijk.

Dagblad v/h Noorden schreef: Blunder met Eemshavenweg wordt prijzig

Het herstellen van de blunder bij de aanleg van de Eemshavenweg (N46) gaat mogelijk in de miljoenen euro's lopen. Dat hebben weg- en waterbouwkundigen becijferd. De pas heropende autoweg tussen de stad Groningen en de Eemshaven heeft bij de recente vernieuwing te smalle bermstroken gekregen, waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Met de bermstroken worden de verhardingen naast de kantlijnen bedoeld. Die moeten bij een 100 kilometerweg minimaal 25 centimeter zijn, maar zijn op bijna het gehele tracé smaller.

Dagblad van het Noorden attendeerde de provincie Groningen deze week op de omissie, waarop de wegbeheerder meteen in actie kwam en waarschuwingsborden plaatste.

Verantwoordelijk gedeputeerde Henk Bleker (CDA) liet daarna op de radio weten dat aanpassing van de belijning het probleem zou moeten tackelen, maar die vlieger gaat niet op. Op de Eemshavenweg is geen ruimte om met de lijnen te schuiven. Uit metingen van deze krant blijkt dat de 36 kilometer lange weg bijna overal een breedte heeft van slechts 7,20 meter, waar minimaal 7,50 meter nodig is voor juiste belijning en bermstroken.

Langs grote delen van de weg zal nieuw asfalt moeten worden aangebracht. Omdat de bermen van de N46 uit bezuinigingsoogpunt niet zijn verstevigd met puin, wordt dat een kostbare klus. Er zullen sleuven moeten worden gegraven, puin moeten worden gestort en nieuw asfalt moeten worden gelegd. De tijdrovende werkzaamheden zullen opnieuw veel overlast met zich meebrengen.

Bleker is inmiddels door zijn ambtenaren op de hoogte gesteld van het feit dat het aanbrengen van nieuwe belijning het probleem niet verhelpt. "Wij hebben veertig steekproeven gedaan. Bij één op de vijf blijkt de weg inderdaad niet breed genoeg.

Er zal nieuw asfalt moeten worden gestort, maar om hoeveel kilometer dat gaat weten we nog niet." Ook onderzoekt de provincie nog wie verantwoordelijk is voor de blunder: het ambtelijk apparaat of aannemer Van der Lee uit Lelystad.
 
 
Bron:  RTV Noord
 
  Melder: Opa TRP
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner