Boetefuik: 60 procent meer bekeuringen op spitsstrook





 

Het regent snelheidsboetes als de spitsstroken open zijn. Van 200.000 gecontroleerde auto's zijn er ruim 10.000 beboet. Dat is 60 procent meer dan het gemiddeld aantal bekeuringen op de snelweg.


Als de spitsstrook open is, komt er een rijbaan bij, maar gaat de maximumsnelheid omlaag van 120 naar 100 kilometer per uur. 'Als je op de A12 rijdt en die gaat van drie naar vier rijstroken, dan is het niet logisch dat je minder hard mag,' stelt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. 'Dat verklaart ook het hoge aantal overtredingen. Mensen snappen spitsstroken niet.'

Waar gemiddeld 3,3 procent van de bestuurders op autosnelwegen wordt beboet, loopt dit tijdens de opening van de extra rijbaan op tot 5,4 procent. Dit blijkt uit niet eerder openbaar gemaakte gegevens van de politie. Gedurende 20 maanden vonden 's ochtends in totaal 45 controles plaats op de A12.

Recordbedrag
Het kabinet-Rutte inde het afgelopen jaar met ruim 1 miljard een recordbedrag aan verkeersboetes, 12 procent meer dan in 2012. Dagelijks gaat het om 30.000 overtredingen, waarvan de meeste plaatsvinden op meerbaans snelwegen. De ANWB vindt dat controles beter kunnen plaatsvinden op bijvoorbeeld onveilige provinciale wegen.

De politie stelt dat er op dit moment nog onvoldoende gegevens zijn verzameld om de conclusie te trekken dat er meer snelheidsovertredingen plaatsvinden als spitsstroken open zijn.

De politie doet op dit moment aanvullend onderzoek en mogelijk volgen er meer snelheidscontroles. 'De controles zijn erop gericht om een beter beeld te krijgen van de verkeersveiligheid als de spitsstroken open zijn,' verklaart politiewoordvoerder Barbara van der Rest.

=====
De ANWB schreef: Mensen snappen spitsstroken niet

De ANWB vindt het onlogisch dat automobilisten minder hard mogen rijden als op de snelwegen de spitstroken open zijn. Dat verklaart ook dat het bij open spitsstroken snelheidsboetes regent. "Mensen snappen spitsstroken niet."

Een ANWB woordvoerder zegt dit in reactie op gegevens van de politie die het Algemeen Dagblad dinsdag heeft gepubliceerd. Waar gemiddeld 3,3 procent van de bestuurders op autosnelwegen wordt beboet, loopt dit tijdens de opening van de spitsstrook op tot 5,4 procent. Dat blijkt uit controles gedurende 20 maanden op de A12.

De politie spreekt de conclusie tegen dat open spitsstroken tot meer bekeuringen leiden. ,,Het onderzoek op de A12 is niet representatief. Er zijn nog onvoldoende gegevens verzameld. We bekijken of er aanvullend onderzoek komt.'

Reactie ANWB
Als de spitsstrook open is, komt er een rijbaan bij. De maximumsnelheid daalt dan echter van 120 naar 100 kilometer per uur. De ANWB constateert dat de weggebruikers in de praktijk gewoon 120km/u blijven rijden als de spitstsrook open gaat en de snelheidslimiet naar beneden gaat.

Dat zit ‘m niet in de bebording: die is duidelijk. Iedereen kan weten welke maximum snelheid er geldt.
ANWB keert zich vooral tegen de onlogica in het wegontwerp en de ingestelde maximum snelheid. Een verbreding van de weg en een verlaging van de snelheid gaan moeilijk samen.

De reden die Rijkswaterstaat aangeeft voor de lagere snelheid, is de smallere linker rijstrook (de spitsstrook).
Die is noodgedwongen smaller vanwege fysieke obstakels langs de weg (viaducten e.d.). Bij een smallere rijstrook hoort, vanwege de veiligheid, een lagere snelheid, aldus Rijkswaterstaat.

De praktijk geeft anders aan. Blijkbaar is de breedte dusdanig dat er makkelijk 120 km gereden kan worden. Bovendien rijden op de linker strook geen vrachtwagens waardoor de strook in principe smaller kan zijn dan de standaard rijstrook.

De ANWB gaat het gesprek hierover met RWS aan, om te bezien of het niet realistischer is de snelheid in dit soort situaties op 120 te houden.

Bron: ANWB

=====

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  10-7-2014  


|

FlitsKaart