Bon: 220 km/u gereden met caravan





 

Theo Gommans wist niet wat hem overkwam toen hij het afgelopen weekeinde post kreeg van het Centraal Justitieel Incassobureau. Op de terugweg van zijn vakantie was de inwoner van het Limburgse dorp Lottum op de provinciale weg bij Baarlo (de zogeheten Napoleonsweg) geflitst op 220 kilometer per uur. In zijn Toyota Corolla, met caravan erachter.

Ook Jack Wagemans uit Posterholt had post van justitie. Hij was betrapt toen hij op 21 juni bij Grathem over de Napoleonsweg scheurde met 196 kilometer per uur. "Ik rijd in een Mercedes bus. Een diesel. Als die 130 kilometer per uur haalt is het veel. En dan heb je nog een flinke aanloop nodig." Als je 196 of 220 km/u rijdt waar 80 is toegestaan, kom je niet weg met een ’transactie’.

Beide chauffeurs konden dan ook een uitnodiging verwachten om voor de rechter te verschijnen.

De 63-jarige Gommans had er slapeloze nachten van.

"Ik ben bezig om m’n vrachtwagenrijbewijs verlengd te krijgen. Dan kun je geen veroordeling gebruiken."

Volgens de politie hoeft de maner zich daar geen zorgen over te maken, want de flitspalen zijn af en toe van slag. "Het is een bekend probleem", meldt Nelleke Padmos van de politie Limburg-Noord. "De radar van de flitspaal is zogezegd tussen de auto en de caravan terechtgekomen. Daar is het signaal gaan reflecteren, met een totaal verkeerde snelheidsmeting als gevolg.

Zo hebben we ook geregeld vrachtwagens met begrenzer die 200 kilometer per uur gereden zouden hebben. Deze mensen mogen van ons standaard hun bon verscheuren."

Dat geldt ook voor Wagemans, die weliswaar zonder aanhanger reed, maar wiens snelheid volgens Padmos mogelijk ook door het reflectieprobleem verkeerd geregistreerd is. Volgens de politiewoordvoerster claimt de fabrikant van de apparatuur dat dit soort ’flitsfoutjes’ één op de miljoen keer voorkomt. "Maar dat strookt niet met onze ervaringen. Op de 200.000 bonnen die we per jaar uitschrijven, registreren we toch wel een aantal van dit soort gevallen. Maar we gaan daar heel redelijk mee om hoor." Deze camera controleert alleen de snelheid en wordt geplaatst langs de wegen. De snelheidscamera’s werken op basis van het dopplereffect (radar). Een voertuig dat zich in de straling beweegt, weerkaatst de radargolf en wijzigt de frequentie van deze straling.

De grootte van deze frequentiewijziging is afhankelijk van de snelheid van het voorwerp, hieruit kan de snelheid worden berekend.

Justitie gaat het aantal flitspalen langs de Nederlandse wegen met ongeveer een achtste terugbrengen. Flitspalen op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden verwijderd.

Er zijn volgens een ruime schatting circa 1700 flitspalen in ons land.

Justitie zit in een proces om alle flitskasten van lokale wegbeheerders over te nemen. Daarbij wordt gekeken of ze nog steeds nodig zijn.

Flitspalen langs de weg blijven voor sommigen een doorn in het oog. Dit jaar raakte een 23-jarige man uit Eindhoven gewond toen hij een flitspaal in Valkenswaard wilde opblazen.

In Alblasserdam slingerde de politie een 37-jarige man uit Ridderkerk op de bon omdat hij een stukje gedroogde paardenmest voor de lens van de camera hield.

 
 
Bron: BN de Stem
 
  8-10-2007  


|

FlitsKaart