Bovag wil meer rijbewijzen


Het nieuwe rijbewijs vermeldt twee rijbewijscategorieën waar in Nederland de komende jaren helemaal geen examen in kan worden gedaan.
Het in 2006 geïntroduceerde roze pasje laat een C1 en D1 rijbewijscategorie zien waar het ministerie van Verkeer, naar nu blijkt, pas in 2013 toestemming voor wil geven. Deze speciale ’tussenrijbewijzen’ zijn in Duitsland en Engeland al wel ingevoerd om bijvoorbeeld de overbelaste aannemersbusjes tegen te gaan en ov-bedrijven de kans te bieden tussen dorpen met bussen tot twaalf passagiers te rijden. Ook bieden deze rijbewijzen de mogelijkheid om grotere campers te rijden zonder meteen het groot vrachtwagenrijbewijs te moeten halen, dat veel duurder is. Het C1 rijbewijs (lichte vrachtwagens) zou naar schatting de helft gaan kosten van het C rijbewijs (grote vrachtwagens) van circa vierduizend euro.

Luxe

Volgens branchevereniging Bovag is het dan ook hoog tijd dat ook Nederland deze categorieën (C1 en D1) snel invoert. "Campers worden mede vanwege luxe en veiligheid steeds zwaarder", zegt manager Hans Louwers van de afdeling Caravan en Camperbedrijven. "Mensen gaan nu precies tegen de grens aan of eroverheen met het volpakken van de camper en caravan. Een speciaal C1, maar ook een B-plus rijbewijs, voor zware auto’s met grote caravans, zou uitkomst bieden." Volgens Veka Best, fabrikant van leermiddelen voor theorielessen voor het rijbewijs, ligt alles al klaar om deze rijbewijzen in te voeren. "De Europese Commissie heeft invoering van deze tussenrijbewijzen al in 2006 mogelijk gemaakt. Niet voor niets staan ze op het nieuwe rijbewijs vermeld. Maar zolang Nederland geen toestemming geeft om er in ons land examen in te doen, stuur ik de teksten niet naar de drukker", zegt directeur Peter Kantelberg.

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie stelt dat paardenliefhebbers nu met combinaties rijden die zo dicht mogelijk de grens van 3500 kg naderen omdat het gewone autorijbewijs dat nog net toestaat.

"We zouden het zeer toejuichen als het C1 rijbewijs er snel komt want dan is het mogelijk met twee paarden de weg op te gaan. We horen regelmatig van leden dat ze dit graag willen", zegt woordvoerder Christa van Duin. De Europese Commissie heeft de richtlijn in 2006 van kracht gemaakt, maar dwingt lidstaten om pas in 2013 alles ingevoerd te hebben. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat weten dat ze de tussenrijbewijzen hoogwaarschijnlijk niet voor die tijd in zullen voeren. "We koersen af op 2013. Dat geldt ook voor het B-plus rijbewijs", aldus een woordvoerder.

Bron:  de telegraaf

Melder: timuithilversum