Britse Conservatieven voor afschaffing flitspaal





 

De Britse conservatieven lijken het afschaffen van de flitspaal op te gaan nemen in hun verkiezingsprogramma. Volgens onderzoek blijkt dat de flitspaal voor meer verkeersdoden heeft gezorgd dan dat het opleverde.



Sinds de jaren 1950 is het aantal verkeersdoden in Engeland gestaag gedaald. Deze daling was lineair – men kon een liniaal langs de grafiek van de cijfers leggen. De gestage daling werd verstoord sinds de introductie van de flitspaal.



Paul Smith van een collega website als Flitsservice heeft hier onderzoek naar gedaan. Later heeft professor Alan Buckinham, Smith’s bevinden gebruikt in een officieel erkend wetenschappelijk onderzoek. Wanneer de daling van het aantal verkeersdoden op dezelfde manier was voortgezet, waren er 5000 minder verkeersdoden geweest in het Verenigd Koninkrijk. De daling werd verstoord en om die reden lijkt de introductie van flitspalen zo’n 5000 verkeersdoden op het geweten te hebben.



Om die reden lijkt het er op dat de Britse conservatieve partij bij de nieuwe verkiezingen de afschaffing van flitspalen voor te staan. In de districten North Wales en Noord Ierland zijn de conservatieven er van overtuigd dat intensieve snelheidshandhaving de verbetering van de verkeersveiligheid alleen maar frustreert.



Hoewel er nog geen politiek gevolg is gegeven aan deze trend bestaan dezelfde ontwikkelingen in Australië en Canada. In beide landen bestaan dezelfde negatieve ontwikkelingen voor de verkeersveiligheid als in het Verenigd Koninkrijk.



De verkeersonveiligheid van flitspalen wordt veroorzaakt door een samenspel van factoren. Veel verkeersongevallen zijn te wijten aan onoplettendheid, de snelheid van de ander verkeerd inschatten maar ook door slordigheid. Het psychologische effect van flitspalen is, dat men meer op de teller kijkt, meer bezig is met de snelheidslimiet en dat mensen zich teveel zorgen maken over de snelheidshandhaving. Door het verleggen van de aandacht worden de andere fouten juist versterkt – die krijgen immers nog minder aandacht.



In Nederland is het onbekend hoeveel verkeersonveiligheid flitspalen veroorzaken. Het nationale cijfer van verkeersongevallen is in 2003 gestegen, terwijl BVOM beweert dat het aantal verkeersongevallen op projectwegen is gedaald. Dit kan er op duiden dat men op de verkeerde locaties snelheidscontroles houdt.



Vooralsnog bestaat in Nederland een overheidscultuur waarbij men geen begrip of verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor buitensporige remacties in de buurt van een flitspaal. Het is de vraag of dit de juiste insteek is. Als een fietser die door rood rijdt op een motorkap belandt, mag de automobilist de rekening betalen. Kortom, de mentaliteit in Nederland is altijd antiautomobilist.

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  4-4-2004  


|

FlitsKaart