Brussel wil negeren verkeersboetes aanpakken





 

Brussel gaat de EU-landen achter hun vodden zitten die nog geen systeem hebben om van hun inwoners boetes te innen voor verkeersovertredingen begaan in andere landen van de unie.

Nederland behoort tot de braafste jongetjes van de klas en heeft net als Oostenrijk, Denemarken, Finland, Frankrijk, Roemenië en Hongarije daar al wel nationale wetgeving voor gemaakt.

Die landen kunnen dus onderling de bij de ander gemaakte boete innen, zoals de 27 landen van de Europese Unie in 2005 overeen zijn gekomen.

Maar Brussel is er bijzonder ontevreden over dat twintig EU-landen de afspraken van 2005 nog steeds niet hebben ingevoerd, maar kan daar weinig tegen doen. Er zijn geen juridische middelen om die landen te dwingen.

Zo komt het bijvoorbeeld voor dat een Nederlander de in Frankrijk opgelopen boetes in principe in eigen land moet betalen, maar te snel rijden op de Italiaanse autostrada blijft onbestraft. Voor een Duitser of een Pool blijven verkeersboetes overal (behalve in eigen land) zonder gevolgen.

Brussel doet nu een nieuwe poging het straffeloos negeren van boetes voor verkeersovertredingen in andere EU-landen aan te pakken. Er moet een grensoverschrijdend elektronisch informatiesysteem voor nummerborden en auto-eigenaars komen dat in alle 27 EU-landen wordt ingevoerd.

De technische moeilijkheden voor het vervolgen van verkeerszondaars moeten uit de weg worden geruimd, stelt de Europese Commissie in een woensdag te verschijnen rapport over de verkeersveiligheid.

Nu is het bijvoorbeeld nog zo dat een Franse verkeersradar geen Duitse kentekens kan herkennen. Duitse snelheidsovertreders gaan dus vrijuit in Frankrijk, tenzij ze ter plekke worden gepakt.

De politieke druk om in de gehele EU een grensoverschrijdend systeem in te voeren, zal de komende tijd wel worden opgevoerd, aldus een bron bij de Europese Commissie in Brussel.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  18-3-2008  


|

FlitsKaart