Campagne afremmen hardrijders



09/02/2002 ZWOLLE - 8 februari 2002 - Er komt een landelijke voorlichtingscampagne om nut en noodzaak van snelheidscontroles duidelijk te maken. Daarmee reageren justitie en politie op de toenemende ergernis onder weggebruikers en afnemend begrip voor het groeiend aantal snelheidscontroles. De boodschap zal zijn dat iedere kilometer die te hard wordt gereden aantoonbaar tot meer doden in het verkeer leidt. Volgens Hans Broeks, projectleider van het team Verkeersveiligheid in de politieregio IJsselland, schiet de voorlichting over snelheidscontroles nu ernstig te kort. Dat geeft voeding aan allerlei verhalen, als zou de politie maar wat doen en er uitsluitend op uit zijn de staatskas te spekken. Jaarlijks vallen er 1.100 doden in het verkeer en 13.000 ernstig gewonden. Van alle patiƫnten in revalidatiecentra is vijftig procent verkeersslachtoffer. Twintig procent van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door verkeersongevallen. Naast het vele verdriet en de emotionele pijn leidt verkeersonveiligheid tot een economische schadepost van maar liefst acht miljard euro per jaar, terwijl de schade van files is berekend op 1,4 miljard.' Die 1.100 doden is vergelijkbaar met het neerstorten van drie volle Boeings. Als dat gebeurde, zou het land te klein zijn', zegt Broeks. 'Verkeersdoden krijgen minder aandacht, omdat het zo geleidelijk gaat. Ook ernstige misdrijven krijgen veel meer aandacht, terwijl het menselijk drama bij verkeersongevallen zeker niet minder is.' De algehele verwachting is dat binnen tien jaar de automobilist niet meer de volledige zeggenschap heeft over z'n gaspedaal. Voorgeschreven snelheidslimieten zullen met elektronische apparatuur - bijvoorbeeld vanuit zenders in de vangrail naar een boordcomputer in de auto's - worden afgedwongen. 'De techniek is er klaar voor. Als we dit morgen invoeren, hebben we onze doelstelling om het aantal verkeersdoden te halveren voor 2010 direct gehaald', geeft Broeks aan



Gevecht tegen onwetendheid
ZWOLLE - 8 februari 2002 - Hans Broeks, projectleider Verkeersveiligheid van regiopolitie IJsselland, kent de verhalen. De politie doet maar wat, wat kinderachtig, een bekeuring voor twee kilometer te hard, ze spekken alleen de staatskas en laten 'echte' boeven lopen. 'Ik hoor het ook in mijn eigen omgeving. We moeten er alles aan doen om beter duidelijk te maken waarom we op snelheid controleren. Dat het gewoon aantoonbaar vele doden op de weg scheelt.' 'Toen we begonnen met controles op alcohol in het verkeer was de kritiek ook groot. Nu accepteert iedereen het en wordt het zelfs door de meeste Nederlanders als ongewenst beschouwd om met drank op achter stuur te gaan zitten. Daar moeten we met de snelheden ook naar toe.' Volgens de projectleider speelt naast onwetendheid ook onwennigheid een rol. 'Jaren is er niet gecontroleerd. We pakken dus terug wat eerder min of meer werd gedoogd.' De boodschap van Broeks is dat er alleen wordt gecontroleerd op wegen waar als gevolg van hoge snelheden veel ongelukken gebeuren waarbij slachtoffers vallen. Daarvan is in het geval van IJsseland een top 40 samengesteld. Zwolle heeft de twijfelachtige eer met zeventien wegen op de ranglijst te staan, terwijl ook Staphorst er slecht vanaf komt met drie wegen. 'Zwolle is de meest onveilige gemeente in de regio, ook relatief gezien.' Inmiddels is gebleken dat het niet meer lukt om louter met radarcontroles vanuit kliko's de snelheden te beteugelen. 'We steken daar week in week uit veel tijd in, maar nog altijd rijdt twintig procent van het verkeer op de Zwolse ringwegen veel te hard.' De IJsselallee was vorig jaar koploper. Volgens meetlussen in de weg reden er 420.000 voertuigen te hard. Diezelfde ringwegen zijn regelmatig het toneel van ernstige ongelukken: 172 in de afgelopen drie jaar, met in totaal 49 ziekenhuisopnamen en drie doden. De plaatsing van zestien flitspalen, waarmee deze maand wordt begonnen, moet daar verandering in brengen. 'Notoire hardrijders passen hun gedrag pas aan als ze echt last krijgen van controles.'
 
 
Bron:  Zwolse Courant
 


Commentaar Flitsservice:


  Tsja, wie dit nog gelooft. De cijfers, die overigens nergens gepubliceerd worden en zonder het feit dat het Openbaar Ministerie nergens rapporten kan vinden of zelfs plaatsen wordt weer de "hardrijder" belaagd. Dat de meeste boetes uitgedeeld worden aan diegenen die net even ietsjes te hard gaan of gewoon een normale snelheid rijden op wegen waar bewust de limiet is verlaagd onder het mom van verkeersveiligheid, schijnt ook iedereen maar spontaan te vergeten. Nee, "hardrijders" moeten kei en keihard aangepakt worden. Maar die "hardrijder" bent u! Diegene die net weer 28 Euro heeft mogen overmaken aan N.V. De Staat. De overheid heeft liever dat u als een zombie op uw kilometerteller let en niet op de weg. De voorbeelden daarvan zijn talrijk. Je ziet iedere automobilist nerveus 5 tot 10 kilometer per uur minder dan de toegestane snelheid voorbij een flitspaal rijden. Op wegen waar zeer intensief gecontroleerd wordt, rijden automobilisten in ganzepas achter elkaar aan, met een minimale afstand. Ik zie dit dagelijks. Men raakt erdoor gefrustreerd, durft iemand die 70 rijdt op een 80 weg niet eens meer voorbij te gaan. Gevolg is dat er geprobeerd wordt met duwen de voorligger toch iets sneller te doen rijden. Dat is pas veiligheid.
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner