CDA: Geef vrouw eigen parkeerplek





 

Nederland moet er tot 2020 minstens 5 miljoen parkeerplaatsen bijkrijgen. Volgens het CDA is alleen met zo’n drastische uitbreiding te voorkomen dat er ‘chaos’ ontstaat. Tweede Kamerlid Ger Koopmans stelt in zijn nota ‘Stilstaan bij parkeren’ vergaande maatregelen voor. Hij pleit voor ‘veel meer en grotere parkeergarages’. ,,Flinke joekels.’’

Ook moet er een groot aantal speciale vrouwenparkeerplaatsen komen. In Duitsland is dat een bekend fenomeen, maar in Nederland nog zeldzaam. Koopmans: ,,Dichtbij de uitgang, goed verlicht en wat breder dan normaal, zodat vrouwen met de Maxi-Cosi of de boodschappen niet bekneld raken. Nu zie je ze soms zo hannesen; je houdt je hart vast.’’

De parkeernorm die gemeenten hanteren, circa 1,7 parkeerplaats per woning, moet flink omhoog: Koopmans: ,,Het aantal auto’s groeit de komende jaren enorm: van 7 miljoen naar 9 miljoen. Stapelen kunnen we ze niet, maar we willen ook dat onze kinderen buiten kunnen blijven spelen.’’

Koopmans wil daarom stevig investeren in Park Ride voorzieningen. ,,Bij stations en op fileknelpunten, zoals de A2 bij Breukelen. Dan kan je daar meteen de trein in.’’ Ook in nieuwbouwwijken moeten meer parkeerplaatsen komen. ,,Dat zijn we in veel Vinex-buurten vergeten.’’

Feiten
Nederland telt naar schatting tussen de 9 en 12 miljoen openbare parkeerplaatsen. Op ’eigen erf’ zijn er daarnaast circa 3,5 miljoen parkeerplaatsen Er zijn geen landelijk voorgeschreven normen, waarin staat hoeveel parkeerplaatsen er moeten zijn Wel zijn er richtlijnen van het kennisplatform voor verkeer, het CROW.
Een goedkope woning in de binnenstad zou 1 parkeerplek nodig hebben. Een dure woning in het buitengebied 2.

Het CDA slaat alarm over het dreigende gebrek aan parkeergelegenheid, omdat het aantal auto’s de komende jaren sterk groeit. Ook vindt de partij dat de kwaliteit van de parkeergarages omhoog moet.

'21 euro met munten betalen is uit de tijd’
Automobilisten ergeren zich niet alleen aan het gebrek aan parkeerplaatsen, maar ook aan de hoge parkeertarieven, weet het CDA. Kamerlid Ger Koopmans stelt dat gemeenten duidelijker moeten uitleggen wat ze met de opbrengst (in 2003 zo’n 380 miljoen euro) doen. ,,Stop het bijvoorbeeld in een mobiliteitsfonds en geef bij de parkeerautomaat aan dat je er een nieuwe garage van bouwt.’’

Koopmans wil ‘op alle mogelijke manieren’ kunnen betalen. ,,Met pin, chip, contant en creditcard. 21 euro alleen met munten moeten afrekenen, is echt uit de tijd.’’

Op elektronische verkeersborden moet je niet alleen kunnen lezen of er nog plek is, maar ook wat het tarief is van een parkeergarage is. Koopmans: ,,En waarom geeft je tomtom vaak niet aan waar een parkeergarage is en hoeveel je er moet betalen? Dat scheelt een hoop gezoek.’’

In de garages moet de veiligheid verbeteren. Als het even kan moet er een ‘mannetje’ zitten dat toezicht houdt. Koopmans: ,,Als je nu uitstapt, lijkt het soms alsof je in een urinoir terechtkomt.’’

Het CDA wil schone, moderne parkeergarages. ,,Waar je meteen boodschappen kunt doen en je auto is gewassen als je terugkomt.’’

 
 
Bron: AD
 
  7-1-2008  


|

FlitsKaart