CDA wil kilometerheffing niet meer horen


Het CDA wil in komende besluiten over wegenbouw het woord kilometerheffing niet meer tegenkomen. Dat heeft Tweede Kamerlid Ger Koopmans woensdag gezegd. De woordvoerder verkeer van zijn fractie wil over deze kwestie donderdag in debat met demissionair minister Camiel Eurlings, eveneens van het CDA.

Eurlings stuurde woensdag een brief aan de Kamer waarin hij duidelijk maakt dat hij stopt met voorbereidende handelingen voor het invoeren van de kilometerheffing, omdat de Kamer dat onderwerp controversieel heeft verklaard. Het demissionaire kabinet zal het onderwerp in de komende periode niet meer aanpakken.

In de brief stelt de CDA-bewindsman geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor het project. Koopmans vindt dat Eurlings in zijn brief niet ver genoeg gaat. „Met zijn brief zet de minister de kilometerheffing op sterk water, maar we moeten nog tracébesluiten nemen waarin de heffing als een van de alternatieven wordt genoemd. Die onduidelijkheid moet eruit. We willen geen schemerwerkelijkheid”, schetst Koopmans.

Het spoeddebat van donderdag staat al een tijdje op de rol, maar door de brief van Eurlings hadden diverse fracties geen behoefte meer aan het debat. Ze stelden Kamervoorzitter Gerdi Verbeet voor de bijeenkomst te annuleren, maar Koopmans stak daar een stokje voor.

PVV-Kamerlid Richard de Mos is blij met de brief van Eurlings. „De minister heeft er goed aan gedaan om voor de kilometerheffing geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan en om het miljardenproces van aanbesteding op te schorten”, zei hij woensdag. „Nu maar hopen dat er van uitstel definitief afstel komt. Want voor het onzalige plan van rekeningrijden bestaat geen enkel draagvlak.”

De Kamerleden willen donderdag ook nog praten over de proef met betaald rijden, die dit voorjaar in de regio Amsterdam moet beginnen. Deelnemers aan deze proef krijgen maandelijks een bedrag. Afhankelijk van het aantal gereden kilometers wordt dat bedrag verminderd. Uiteindelijk kan de automobilist geld verdienen als hij de spits mijdt. Maar als hij wel veel op de drukste tijden op de weg vertoeft en daarmee boven het verkregen bedrag uitkomt, moet hij uit eigen zak bijbetalen.



Bron:  De Telegraaf

Melder: Speedfreak