Chauffeur moet wennen aan 30 kilometer


APELDOORN - Net zoals in Zutphen zijn veel straten in Apeldoorn straks ook ‘langzaam‘. De ombouw van snel naar maximaal 30 kilometer is er in volle gang. Vooral in straten die automobilisten altijd voelden als een snelle doorsteker is dat even wennen.



‘Dat is zo,‘ zegt Apeldoorns gemeentelijk verkeerskundige S. Hofmeijer. ‘Ik kan me voorstellen dat 30 kilometer per uur ineens heel traag is. Maar tegelijk denk ik dat het heel veel straten in Apeldoorn veel veiliger maakt. ‘ Apeldoorn is in de ‘ombouw‘ niet uniek. Ook Zutphen kent steeds meer wegen met deze snelheidsbeperking.



Heel Nederland gaat op de schop. De komende drie jaar lijven de 30 kilometer-zones 12.000 kilometer straat in. In Apeldoorn heten eind dit jaar de helft van de wegen ‘maximaal 30‘. De andere helft gaat misschien de komende jaren onder handen. Alleen alle hoofdwegen - zoals de ringweg en invalswegen - blijven 50 of 70 kilometer. Inzet daarvan is om doorgaand autoverkeer zoveel mogelijk uit woonwijken te houden. Om de veiligheid. ‘Langzaam is misschien lastig, maar wel veilig,‘ zegt verkeersveiligheidsorganisatie 3VO. Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wijst uit dat het aantal ongelukken op wegen die veranderden van snel in langzaam gemiddeld tientallen procenten daalde.



Hofmeijer: ‘In Apeldoorn zie je dat ook: Woudhuis - 30 kilometer zone - is een van de verkeersveiligste wijken van Apeldoorn. Er gebeuren veel minder ongelukken.‘



Volgens SWOV mag nu even lijken dat autorijders al die 30 kilometer-zones lastig vinden. Maar ander onderzoek laat zien dat automobilisten verkeersveiligheidsmaatregelen juist een warm hart toedragen. Automobilisten hebben bovendien geen keus: de straten veranderen op cruciale hardrij-punten in hobbelige routes, met bijvoorbeeld verkeersplateaus, die geen snelverkeer verdragen.



Op andere punten wordt de straat van voorrangsweg veranderd in een ‘gewone‘ weg. Hofmeijer: ‘Als je dan steeds bij zijstraten voorrang moet geven, rijd je vanzelf langzamer. We doen meer dan alleen maar bordjes plaatsen. Anders blijven autorijders te hard rijden.‘

Bron:  Gelders Dagblad



Commentaar Flitsservice:


 

Verkeersveiligheidsmaatregelen zijn weliswaar onmgevalsrisicoverlagend en daarom ben ik daar niet per definitie een tegenstander van, maar dat ze voorrangswegen gaan ombouwen naar normale wegen is m.i. weer iets wat de verkeersveiligheid verlaagt. Juist net nu heel veel wegen eindelijk een voorrangsregeling hebben gekregen vanwege het fietsers-van-rechts-hebben- voorrang-verhaal.



Voor een groep is de ombouw naar 30km-zones in ieder geval wél voordelig: de wegenbouwbedrijven...