|
Trajectcontroles leveren minder boetes op dan het CJIB had verwacht. Ook fluctueren de aantallen boetes nogal.
Metro heeft de hand weten te leggen op boetecijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Om precies te zijn: de boetes voor overtredingen op de trajectcontroles van de eerste helft van dit jaar. Uit deze cijfers valt onder meer te concluderen dat niet alle meetapparatuur van de trajectcontroles in werking was, of even goed werkte.
Buiten werking?
Een goed voorbeeld hiervan is de trajectcontrole op de A2 tussen Maarssen en Breukelen. Daar werden alleen in januari twee boetes verstuurd en de rest van dit jaar helemaal niets. Het blijft speculeren wat hiervoor de reden is, aangezien een woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) waar trajectcontroles onder vallen, geen verdere toelichting wil geven op cijfers die hij ‘niet gezien heeft’. De cijfers zijn duidelijk; wie op het meettraject tussen Maarssen en Breukelen te hard reed, werd niet bestraft.
Volgens de BVOM-woordvoerder zou de meetapparatuur bij alle trajecten ‘in principe zeven keer vierentwintig uur aan staan. Soms kan er fluctuering zijn, bijvoorbeeld als aan de apparatuur onderhoud wordt gepleegd’.
Ook waren er grote verschillen in de aantallen boetes. Zo vielen er in januari en februari nog rond de 25 duizend boetes op de mat bij automobilisten die zich niet aan de maximumsnelheid hielden op de Amsterdamse ringweg A10 West. Maar in maart daalt het aantal boetes naar vijfduizend, in april zijn het er vierhonderd, in mei veertig en in juni slechts vier.
Andere oorzaak
De vraag is hier echter of de automobilist hier zo ontzettend veel minder boetes krijgt, omdat het trajectcontrole-beleid zo goed werkt en mensen zich aan de maximumsnelheid houden, of dat deze fikse daling op dit traject een andere oorzaak heeft.
Opvallend is dat juni landelijk gezien voor de trajectcontroles over het halfjaar juist topmaand was, met 196.011 trajectboetes. Dit pleit dus voor het tweede. Aan de cijfers van de rest van de plaatsen waar de controles worden uitgevoerd, valt geen duidelijke afname te zien.
Op het feit waarom in de ene maand opvallend meer overtredingen werden bestraft dan in een andere, heeft het CJIB geen antwoord. Wel zijn de getallen volgens het incassobureau lager uitgevallen dan verwacht. “De getallen zijn niet schrikbarend hoog, gezien het feit dat het CJIB jaarlijks in totaal 11 miljoen verkeersboetes int.†Ook het BVOM heeft geen verklaring. De grote verschillen in de getallen kunnen volgens de voorlichter verschillende oorzaken hebben. “Ik kan niet in de ziel kijken van de automobilist.â€
|
|