Clementie bij paar km te hard





 

DEN HAAG - Kleine snelheidsovertredingen waarbij één à drie kilometer te hard wordt gereden, moeten minder zwaar worden beboet. Regeringspartijen CDA, LPF en VVD willen af van de voor veel irritatie zorgende bonnenregen wanneer sprake is van een overschrijding van slechts enkele kilometers.



Voorwaardelijk



Naast een lagere boete van bijvoorbeeld alleen de administratiekosten denken de partijen ook aan een voorwaardelijke sanctie of een strafpuntensysteem zoals in Duitsland, waarbij pas na herhaling van de overtreding acceptgiro's volgen.



"De meeste mensen kunnen op hun teller niet eens zien of ze 78, 80 of 82 kilometer per uur rijden", aldus VVD'er Oplaat, die samen met zijn collega's Eurlings (CDA) en Alblas (LPF) wil dat minister De Boer (Verkeer) het boetesysteem snel omvormt. Zo niet, dan doet de Kamer het zelf.



De partijen benadrukken dat zij kleine overtredingen niet willen gedogen, maar hopen mensen met het minder strenge beleid juist warm te krijgen voor de verkeershandhaving.



Daarom zullen tegelijk ook notoire jakkeraars juist veel zwaarder worden beboet. "Het gaat daarbij om mensen zoals minister Heinsbroek die twintig kilometer te hard rijden wel oké vinden. Dat kan dus niet", stellen Oplaat en Eurlings. "Ook moet bij stelselmatig fors te hard rijden uiteindelijk het rijbewijs worden ingenomen. Dat gebeurt nu eigenlijk nooit."



Nu volgt er direct een boete van 28 euro wanneer de snelheid tussen één en tien kilometer wordt overschreden.



LPF-Kamerlid Alblas ergert zich groen en geel aan de honderdduizenden Nederlanders die zich doorgaans netjes aan de snelheid houden maar door onoplettendheid toch worden geflitst. "Dat moet echt flexibeler. Te hard is natuurlijk wel te hard, maar de eerste of tweede keer moet daarmee soepeler kunnen worden omgegaan via bijvoorbeeld een lagere boete."



De Kamer vindt de huidige correctie van 3 procent of drie kilometer die wordt toegepast op de gemeten snelheid geen argument om de versoepeling tegen te houden. "Burgers hebben gewoon recht op die correctie, want de flitsapparatuur en de meter in de auto wijken altijd iets af."



"Het gaat erom dat de grote ergernis bij mensen die slechts enkele kilometers te hard rijden, wordt weggenomen", aldus CDA'er Eurlings. Vorig jaar werden 6,7 miljoen snelheidsboetes opgelegd. Het merendeel van de overtredingen wordt in de bebouwde kom begaan.



Kat-en-muis



Eurlings waakt ervoor dat in Nederland een woud van snelheidscamera's ontstaat. "Bestuurders spelen nu een kat-en-muisspel wanneer de flitspalen in het zicht komen." Volgens hem speelt dit de verkeersveiligheid niet in de kaart.



Verder zouden agenten vaker zelf de snelheidscontroles moeten verrichten. "Hierdoor kan ook meteen op drugs en alcohol worden gecontroleerd."



Alblas ergert zich net als zijn collega's aan het woud van flitspalen op relatief veilige wegen, waar automobilisten soms zonder dat ze het door hebben drie of vier kilometer te hard rijden. "Die flitspalen moeten daar weg en allemaal naar de echt gevaarlijke plekken op de Nederlandse wegen worden verplaatst."



Oplaat en Eurlings zien wel wat in het Duitse model. Snelheidsovertreders krijgen daar strafpunten en bij veelvuldig te hard rijden raakt men het rijbewijs kwijt. De VVD'er benadrukt dat het niet mag gaan om via bekeuringen zoveel mogelijk geld binnen te halen: "De verkeersveiligheid staat altijd voorop."



Om de echte hardrijders voortaan vaker tegen de lamp te laten lopen, willen CDA en VVD ook een einde maken aan het verklikken van snelheidscontroles via de radio.





(door Joost Ruempol en Ronald Veerman van de Telegraaf)

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  9-6-2002  


|

FlitsKaart