Column: Ashes to ashes





 

Mijn collega’s dachten dat ik gek was geworden. Drie dagen lang op de meest onverwachte momenten spontaan uitbarsten in gegniffel en gegrinnik. Mijn collega’s hadden er geen begrip voor.



Euforisch. Ik heb mijzelf twee nachten in slaap gelachen. Ik wist het zeker, in Soesterberg lag ook iemand in bed met zijn ogen open, ene Koos Slapeloos, want Koos was knetterboos!


Wij spreken de plechtige woorden die bij een crematie hoort: ashes to ashes, dust to dust.



De ambtenaren bij het ministerie van V&W waren witheet van woede! “De brand is vermoedelijk aangestoken. De politie stelt een onderzoek in en roept getuigen op zich te melden.” Niet dringen A.U.B.!!



Met de primeur van de foto’s ging de server van Flitsservice bijna plat. Meer dan vijftigduizend hits op één dag. Spontaan ontstaan complottheorieën, waarin gesteld wordt dat Flitsservice er iets mee te maken had. Ook mensen in mijn omgeving vroegen, “ken jij de daders?”. Nee dus. Veel mensen willen de brandstichters voordragen voor een lintje.



De A2 werd vorige week de blakermat van nieuw geweld tegen trajectcontroles. Zelfs voordat de trajectcontrole op de A2 was geïntroduceerd, wisten wij bij Flitsservice al aan te tonen dat het voor de verkeersveiligheid weinig uitmaakt. De politiek heeft wél geluisterd, maar vooral het CDA deed erg moeilijk.



Zonde van de belastingcenten? Mensen hoeven niet bang te zijn voor belastingverhoging, snelheidshandhaving wordt namelijk betaald van de boeteopbrengsten. Dáárom wordt er zoveel geflitst. Het maakt Spee geen donder uit of het helpt, hij heeft de inkomsten gewoon nodig. Mensen die geen snelheidsboete hebben betaald in de afgelopen paar jaar, hebben dus ook niet meebetaalt aan de trajectcontrole op de A2.



Het is slecht nieuws voor de lobby die beweerd iets aan verkeersveiligheid te willen doen. De trajectcontrole op de A2 kan er voorlopig niet meer voor zorgen dat mensen zich beter gedragen in de buurt van basisscholen. Voor wetenschapper Goldenbeld is er dus nog een hoop ruis op de lijn.



We krijgen er ook een trajectcontrole voor terug, in de Westerscheldetunnel. Koos Spee wilde daar eerst niet aan beginnen. Door de hoogte verschillen in de tunnel zullen mensen automatisch wat sneller rijden waardoor de kassa onophoudelijk door kan rinkelen. Door het aanboren van die goudader werd de verkeersveiligheid opeens wél belangrijk!



Behalve de Westerscheldetunnel komen er binnenkort nog 4 trajectcontroles bij. Er is nog geen duidelijkheid over de locaties, maar het ziet er naar uit dat de meeste systemen op snelwegen zullen komen. Op de snelwegen vallen doorgaans het minste aantal verkeersdoden.



Verkeersveiligheid is dan ook absoluut geen criterium om trajectcontroles te plaatsen. Koos Spee wil doorgaan met flitsen en verzint daarom een andere smoes: milieu. Koos loopt graag de polonaise met de milieubeweging, want voor de milieubeweging is het nooit genoeg.

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  13-3-2005  


|

FlitsKaart