Column Geert Wilders: Files, "Geen Stijl"





 

De reacties op mijn vorige column maakten duidelijk dat er ook een heleboel meerderjarige GeenStijlers zijn. Mij is ter ore gekomen dat zij niet thuis, maar op kantoor de hele dag zitten te F5-en. Het zou betekenen dat jullie ook actief deelnemen aan het verkeer om zo op kantoor te komen. Ik hoef maar één woord te noemen om jullie op de kast te jagen: files.

De overheid belooft al jaren dat de infrastructuur beter wordt, maar tot nu toe is daar nog helemaal niets van terecht gekomen. Plannen om de infrastructuur te verbeteren liggen vaak jaren te verstoffen voordat ze worden uitgevoerd. Daarom moet er een bonus komen op vroegtijdige oplevering van nieuwe projecten en onderhoudswerkzaamheden.

Helaas, een Audi TT of niet, harder dan 120 km/h mag je in Nederland niet rijden. Deze beperking draagt zeker bij aan filevorming. Daarom moeten de maximumsnelheden omhoog. Net zoals in de rest van Europa 110 en 130 km/h. In de daluren 140 km/h.

En laten we ook direct stoppen met de 80-kilometerzones, de fileproblemen worden er niet door opgelost en de luchtkwaliteit verbetert er ook niet van.

De PvdA is berucht om hun "goede plannen". Zo ook het kwartje van Kok. Het symbolische kwartje was een tijdelijke accijnsverhoging van de brandstof om het begrotingstekort op te lossen. Het zou tijdelijk zijn, maar we zijn nu vijftien jaar verder en het is nog steeds niet aan de automobilist teruggegeven. Terug met dat kwartje! Onze brandstofprijzen worden dan weer gelijk aan die van Duitsland en België en dat verstevigt onze concurrentiepositie.

Partijen als GroenLinks en de PvdA zien het liefst de helft van autorijdend Nederland met het openbaar vervoer reizen. Door automobilisten te pesten met bijvoorbeeld 'slimme kilometerheffing', proberen ze dat - met opmerkelijke steun van de VVD - onder het mom van een beter milieu, te realiseren. Het is echter een pesterig streven om op deze manier het autorijden duurder te maken en mensen met de trein te laten gaan. Wie moeten volgens hen dan de auto opgeven? De mensen met de kleinere beurs? De middeninkomens die gewoon met de auto naar hun werk gaan? Ziekenverzorgers, onderwijzers en andere belangrijke werknemers?

Twee van de drie reizigers gebruikt de auto voor woon-werkverkeer. 10 procent reist met het openbaar vervoer en de rest neemt de fiets of loopt. En de treinen zitten nu al vol. Dus als de helft van de mensen de auto laat staan om de trein te nemen, kunnen ze zo'n 300 jaar wachten op de volgende trein. Dat schiet lekker op.

De overheid verdient 15 miljard euro aan de auto. Daar mag de automobilist wel een fatsoenlijke weg voor terug verwachten. Maar van die vijftien miljard wordt slechts 3 miljard gebruikt om de infrastructuur te verbeteren en op te knappen. Dat is veel te weinig. Daar moet minstens een miljard euro bij om de files een halt toe te roepen. Laten we bijvoorbeeld langere wegverbredingen aanleggen bij invoegstroken en de zogenaamde "flessenhalzen" bij viaducten, bruggen en tunnels moeten zo snel mogelijk opgelost worden.

Nederland moet af van zijn anti-auto-ideologie en de automobilisten eens serieus nemen. Auto's worden steeds schoner dus milieu kan geen excuus meer zijn. Geen taboe meer op de heilige koe, maar een taboe op files is ons adagium!

 
 
Bron: NieuwNieuws (GeenStijl.nl)
 
  11-7-2006  


|

FlitsKaart