Controle snelheid wordt stiekem





 

ALKMAAR - De politie in Noord-Holland Noord gaat vanaf 1 januari veel vaker onopvallend op snelheid controleren. Dat gebeurt niet meer alleen door burgerauto's te gebruiken, maar ook door de apparatuur zodanig op te stellen dat deze niet meer is waar te nemen.



Volgens G. Schaap, projectcoördinator verkeershandhaving Noord-Holland Noord, is het op dit moment nog zo dat veel bestuurders de rem intrappen als ze een radarauto zien staan, om vervolgens flink gas te geven.



,,We hebben tot nu toe met open vizier controles gehouden'', zegt Schaap. ,,Op de wegen waar we intensief controleren daalt het aantal overtredingen flink. Maar als we er een maand niet staan, is de oude kwaal terug. Mensen zijn onverbeterlijk. Daarom doen we het vanaf januari zo dat de bestuurders nooit weten waar en wanneer ze geflitst worden.''



Op die manier wordt gehoopt dat veel meer bestuurders permanent hun snelheidsmeter in de gaten houden en zich aan de maximumsnelheid houden. De politie verwacht dat het aantal bekeuringen in de eerste periode flink zal oplopen.



Op dit moment worden er nog zo'n 15.000 snelheidsbonnen per maand uitgeschreven in Noord-Holland Noord. Dat gebeurt op verschillende manieren, onder meer met negen flitspalen en mobiele controles. De flitspalen blijven op hun opvallende plek staan, maar de mobiele controles zullen veel verdekter worden opgesteld dan tot nu toe. Bijvoorbeeld achter reclameborden of in de bosjes. Volgens Schaap leent de nieuwe radartechniek zich beter voor deze manier van controleren.



Intensiever

In Noord-Holland wordt sinds 2001 intensiever op snelheid gecontroleerd door zogeheten verkeershandhavingsteams. Hoewel inmiddels duidelijk is dat de controles invloed hebben op het rijgedrag, is het effect op het aantal doden en gewonden nog niet vastgesteld.



In Noord-Holland Noord wordt op bijna alle doorgaande provinciale wegen intensief op snelheid gecontroleerd, wat ook geldt voor de andere twee politieregio's.



In de regio Zaanstreek/Waterland wordt er al langer aan gewerkt om een groter 'verrassingseffect' te veroorzaken. De radarauto's staan niet steeds op dezelfde plek. Op de N203 wordt bijvoorbeeld veel van plek gewisseld. In deze regio zijn geen plannen om volledig onopvallend te gaan controleren. Kennemerland rouleert op de N208 de radarapparatuur over de veertien flitspalen die daar staan. Op deze kruisingen is het aantal ernstige aanrijdingen ten opzichte van 2001 met ruim 45 procent gedaald.

 
 
Bron: Noord Hollandsdagblad
 
  23-10-2004  


|

FlitsKaart