Controles A-7


Vanaf 2 april 2007 houdt het verkeershandhavingsteam, in samenwerking met het Korps Landelijke Politiediensten en het regiokorps Noord-Holland Noord, met grote regelmaat snelheidscontroles op de A7.

Het doel van de controles is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Tussen Den Oever en Zaandam gebeuren namelijk relatief veel ernstige aanrijdingen en wordt vaak met hoge snelheden op gereden.

Uit meting blijkt dat gedurende grote delen van de dag op het traject Wijdewormer-Zaandijk met een gemiddelde snelheid van boven de 150 km per uur wordt gereden. Gemeten over de laatste drie jaar waren er 80 ernstige aanrijdingen waar bij 6 aanrijdingen met doden waren te betreuren. De aanrijdingen vonden over de gehele weg plaats met een duidelijke toename bij de afritten 7 en 9 bij Hoorn en Middenmeer en op de weggedeelten tussen Purmerend – Hoorn-Noord, Hoorn - Wognum, Wognum – Medemblik, Medemblik – Middenmeer en ten noorden van Wieringerwerf.

Handhavingsmiddelen
Bij de controles wordt gebruik gemaakt van een radarstatief, videosurveillanceauto’s (van ZaWa en NHN), een videomotor (van NHN) en surveillancemotoren. De controles vinden plaats gedurende de hele dag. Vanaf 6:00 uur ’s morgens wordt met radarstatief gecontroleerd.

De controles moeten er voor zorgen dat het overtredingpercentage binnen vier jaar onder de tien procent ligt. En het totaal aantal ongevallen (dat tussen 18:00 en 23:00 uur plaats vindt) mag over vier jaar niet hoger zijn dan zes.

Bron:  KLPD en politie Zaanstreek Waterland

Melder: JeroentjeC



Commentaar Flitsservice:


 

Maar wat is nou de relatie snelheid - ongevallen in deze? Als de agenten zelf eens wat research zouden doen door in het programma BLIK (Black Spots in Kaart) te kijken van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer, dan zouden ze merken dat de meeste ongevallen eenzijding zijn en vaak in het holst van de nacht. Eenzijdige ongevallen wil vaak zeggen alcohol en/of slaap of een andere oorzaak waardoor de aandacht niet bij de weg is. Als de relatie snelheid - ongevallen zo overduidelijk is, waarom is het dan geen slachtveld bij onze Oosterburen? In ieder geval is de oplossing volgens het management van de politie en Justitie: Snelheidscontroles.........

Onze oproep: Opsporingsambtenaren: leer zelf eens na te denken, voordat je klakkeloos orders uitvoert.