Criminelen kraken productie kentekenplaten



12/01/2015 Criminelen hebben de productie van kentekenplaten gekraakt en kunnen daardoor op grote schaal kentekenplaten van bestaande auto's kopiëren.

Bij een serie inbraken zijn in totaal 30.000 euro blanco kentekens gestolen, en twee persen om ze te bedrukken. Dat blijkt uit een intern politierapport dat is bezit is van RTL Nieuws.

Onwetende eigenaren van wie het kenteken is gekopieerd worden geconfronteerd met torenhoge boetes van snelheidsovertredingen die zij niet hebben begaan.

Blanco platen
Uit het rapport blijkt dat de afgelopen tien jaar bij 60 kentekenplaatfabrikanten is ingebroken. De blanco platen die daarbij zijn buitgemaakt worden ingezet in het criminele circuit. Volgens de politie wordt 'elke nacht wel ergens een overval, inbraak of een drugdelict gepleegd met behulp van valse kentekens, zonder angst te hebben opgespoord te worden.'

Het zelf drukken van kentekens heeft voor criminelen grote voordelen ten opzichte van diefstal. Na diefstal doet de eigenaar aangifte gedaan bij de politie, en wordt een kenteken als gestolen geregistreerd. Een gekopieerd kenteken blijft onopgemerkt en kan dus lange tijd worden gebruikt.

Dezelfde kleur
Criminelen zoeken auto's van hetzelfde type en dezelfde kleur als die zijzelf gebruiken. Ze nemen daarvan het kenteken over, en feitelijk ook de identiteit van het voertuig en de eigenaar. Ze zijn zo onvindbaar voor bewakingscamera's en ANPR-systemen. Bij een staande houding gaan agenten volgens het rapport doorgaans akkoord met de toezegging van de crimineel dat hij kentekenpapieren later komt tonen op het politiebureau.

De automobilist van wie het kenteken is gekloond is de dupe. Zo kreeg Paul Piebinga in drie weken tijd tientallen bekeuringen ter waarde van in totaal 3500 euro. Niet alleen voor snelheid, maar ook parkeerboetes en rekeningen voor tanken zonder te betalen. Hij kan per geval aantonen dat hij het niet is geweest. Toch moet hij elke boete afzonderlijk tot aan de rechter aanvechten. Hij is daar al ruim twee jaar mee bezig en het eind is nog niet in zicht.

De schade als gevolg van het namaken en stelen van kentekens loopt op tot zestig miljoen euro per jaar.

Eén centrale plek
De politie en de autobranche hebben in 2013 voorgesteld om actie te ondernemen, zoals door het plaatsen van een veiligheids-chip (RFID) op het kenteken. Andere maatregelen die worden voorgesteld zijn het op één centrale plek produceren van kentekens en een betere antidiefstal bevestiging van de nummerplaten.

Tot dusver is er nog weinig met die adviezen gedaan. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de instelling die de registratie van voertuigen verzorgt, laat in een reactie weten dat sinds het verschijnen van het politierapport in 2013 geen nieuwe concrete maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat kentekenplaten worden nagemaakt.

Er zijn bij het ministerie van Veiligheid en Justitie nog geen concrete plannen om het productiesysteem te veranderen. Het ministerie zegt dat bij het wijzigen van de uitgifte van kentekenplaten veel komt kijken zoals kosten, privacy en techniek en daar wordt op dit moment nog over gesproken.

RTL Nieuws schreef verder: Slachtoffer kentekenfraude: bewijs het moeilijkste

35 verkeersovertredingen en ook nog twee gevallen van doorrijden zonder betalen bij een tankstation. Paul Piebinga schrok enorm toen hij bijna drie jaar geleden mail na mail van zijn leasemaatschappij kreeg met in totaal voor 3500 euro aan boetes.

"Ik was op vakantie en begreep dat hier iets niet in de haak was". Paul Piebinga belde direct de politie. Die zei dat hij waarschijnlijk het slachtoffer was van kentekenfraude en dat hij de boetes en ook rechtszaken maar moest aanvechten.

Na terugkomst leverde Piebinga de lease-auto in en vroeg alle foto’s van de overtredingen op. Direct al zag hij dat de auto weliswaar sprekend leek op zijn wagen maar dat het zaakje toch niet klopte. 'De nummerplaat op de foto’s was ietsje langer dan de mijne, en ook anders gemonteerd, en ook het logo van de dealer zag er anders uit.'

Een video die hij opvroeg bij één van de gedupeerde tankstations toonde aan dat de auto compleet andere velgen had dan de zijne. En ook kon hij in de meeste gevallen aantonen dat hij op de tijdstippen van de overtredingen op een andere plek was dan die van de foto’s. Piebinga dacht dat hij zijn verweer wel rond had.

Hij verpakte de resultaten van al zijn speurwerk in een mooi dossier en stuurde dat samen met een bezwaarschrift op naar justitie. Volgens de standaardprocedure werd dat bezwaar zonder meer afgewezen. Piebinga moest zaak voor zaak, boete na boete, overtreding na overtreding gaan aanvechten voor de rechter.

[b]Gebed zonder eind[b]
De eerste zaak kwam pas na ruim twee jaar voor. Inmiddels heeft Piebinga zeven keer voor de rechter gestaan en is het merendeel van zijn zaken geseponeerd. Maar klaar is hij er nog lang niet mee: "Er komen nog zeker twee zaken in verband met de verkeersboetes en dan dan moet ik nog vijf keer voorkomen in strafzaken voor extreem hoge snelheidsovertredingen waar geen schikking in de vorm van een boete voor wordt getroffen."

Wat Paul Piebinga betreft is het systeem waarin foto’s van kentekens al bewijsmateriaal gelden volkomen achterhaald. "Ik heb nog geluk gehad omdat ik aan kon tonen dat het kenteken niet het mijne was. Maar het is duidelijk dat het systeem niet waterdicht is. Het is zo lek als een mandje."

RTL Nieuws
 
 
Bron:  RTL Nieuws
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner