Cruise control en file gevaarlijke combinatie





 

De Raad voor de Transportveiligheid dient de betrokkenheid van vrachtwagens bij botsingen met personenauto's in files te onderzoeken. De ANWB reageert hiermee op een ongeval in België, waar zich vorige week een vrachtwagen in een file boorde.



In België gaat de politie bij wegwerkzaamheden en andere potentiële fileplaatsen waarschuwingsborden plaatsen om de cruise control uit te zetten. In Nederland bestaat vooralsnog brede tevredenheid over de cruise control op vrachtwagens, omdat die leidt tot een rustiger rijgedrag. Dat is beter voor de veiligheid, en ook beter voor het milieu, omdat rustiger rijden brandstof bespaart.



Directe aanleiding voor de maatregelen in België is een dramatisch ongeval vorige week. Een vrachtwagen reed vol in op een file. De Belgische politie gaat er vanuit dat de cruise control van de betrokken vrachtwagen aanstond en dat de chauffeur niet tijdig ingreep: er waren geen remsporen.



Er is in ons land geen aparte regelgeving voor de cruise control (systeem waarbij het gaspedaal kan worden losgelaten; de motor houdt een vooraf ingestelde snelheid aan). In België heeft men zich de afgelopen tijd geërgerd aan het gedrag van chauffeurs, die de koosnaam 'kleine huiskamer' voor de cabine wel erg letterlijk namen. Een beetje vrachtwagen heeft tegenwoordig een koffiezetapparaat aan boord, een magnetron, telefoon, computer en een stereo-installatie. Al dat comfort zou, in combinatie met een ingeschakelde cruise control, de aandacht van de chauffeur afleiden. Met alle mogelijke gevolgen vandien.



In Nederland is geen informatie beschikbaar die erop duidt dat de vrachtwagenchauffeur tijdens het rijden door deze spullen wordt afgeleid. Ook over de mate waarin de cruise control de nonchalance van de chauffeur in de hand zou werken, bestaat geen onderzoek.

 
 
Bron: Tubantia
 
  22-7-2003  


|

FlitsKaart