Dat is makkelijk bij het individu, maar hoe makkelijk is dit bij een verkeerssysteem?





 

Met het oog op de komende feestdagen heeft minister Roelf de Boer in Den Haag de aftrap gegeven voor de vernieuwde Bobcampagne. Met nieuwe radio- en televisiespots, freecards en attentieborden langs de weg wordt geprobeerd het rijden onder invloed terug te dringen.

Tot nu toe richtte de Bobcampagne zich vooral op jongeren, maar vanaf nu worden ook volwassen mannen en vrouwen aangesproken. In de twee televisiespots zijn twee groepen te zien: vrouwen van in de 30 die samen gaan bowlen en wat oudere mannen die een dagje uit zijn op de golfbaan. De radiospot is gebaseerd op het lied 'De Heidezangers' van André van Duin.
Bob is degene die na een gezellige avond nuchter in de auto stapt en zijn vrienden veilig thuisbrengt. 'Bob is een populaire jongen en daar ben ik blij om, want bij een op de vijf verkeersongelukken in Nederland is alcohol in het spel', aldus De Boer. 'Daardoor vallen er jaarlijks 200 tot 250 doden en 3.000 tot 3.500 ernstig gewonden, waarvan tweederde deel in het weekeinde. Dat zijn natuurlijk veel te hoge cijfers. Bob wil daar iets aan doen door de automobilist direct aan te spreken'.

De Bobcampagne startte een jaar geleden en loopt nog drie jaar door. Inmiddels weet 95 procent van de Nederlanders wie Bob is en vindt 90 procent het een goed idee om vooraf af te spreken wie er niet drinkt. Van de rijbewijsbezitters is 80 procent wel eens Bob geweest.

 
 
Bron: Ministerie V&W
 
  15-12-2002  


|

FlitsKaart