De auto als moordwapen


Uw redactioneel commentaar, dd. 09.09, over het verkeersleed, met jaarlijks meer dan 1000 verkeersdoden en tienduizenden gewonden, wordt bevestigd door 3VO, met een artikel, in het zomernummer 2002, over veilige snelheden. De grote verleider, namelijk de auto-industrie, blijft in de diverse beschouwingen naar mijn idee, te veel buiten schot. De auto-industrie pretendeert voor de consument een veilige auto te bouwen.



Ca. 30 jaar geleden introduceerde VW een "Golfje". Nu heet zo'n auto Golf R32, met een 3.2 ltr.motor en een prestatie
van 241 pk, met een top van 247 km/uur !! De insiders noemen dit wagentje een GTI-killer. BMW maakt 't nog bonter en brengt een 5 ltr. sportwagen (sport?) op de automarkt: 400 pk, 1600 kg. en dit gewicht kan binnen 5 seconden 100 km/uur rijden en de rest mag U raden.



Andere automerken blijven uiteraard niet achter. Ik volg dit met afgrijzen; dagelijks worden deze bolides op de Nederlandse wegen, ook 80 km.-wegen, uitgetest en resulteert duidelijk in verkeersterreur. Heeft de auto-industrie hierin ook geen verantwoordelijkheid ? Ik zie op de weg duidelijk, dat 80% van de automobilisten zijn verantwoordelijkheid niet aankan, omdat, vermoedelijk toch, het macho-gedrag op de weg, door een overdaad aan pk's in het motorblok, besmettelijk is. Het bewijs wordt geleverd door een te groot aantal snelheidsovertredingen.



W. Born,

Dongen.

Bron:  Inbox van Flitsservice.nl



Commentaar Flitsservice:


 

Affijn, duidelijk een tegenstander van het een en ander. Nu kunnen we daar wel een eenzijdige reactie op geven, maar dat is natuurlijk niet erg eerlijk. Laat men zich er maar eens druk over maken in ons forum.



Overigens was dit een copie naar ons. Het origineel is gericht aan de krant Trouw.