De Boer wil irritatie over snelheidsboetes verminderen



x

DEN HAAG - Justitie gaat de werkelijke snelheidsovertredingen op de acceptgiro's vermelden, zodat mensen bij wie een verkeersboete op de deurmat ploft zich niet ergeren aan de mimieme overschrijding van de maximumsnelheid. Momenteel is de genoteerde snelheid lager, omdat de gemeten snelheid wegens onzekerheidsmarges naar beneden wordt bijgesteld.

Dat kondigde minister De Boer van Verkeer donderdag aan bij de behandeling van zijn begroting in de Tweede Kamer. Hij moet de knoop nog wel definitief doorhakken met zijn collega Donner van Justitie. De LPF-bewindsman denkt op deze manier af te komen van 'irritatieboetes'.

Puntenrijbewijs

De Boer wil met Donner ook het onderzoek naar de invoering van een puntenrijbewijs nieuw leven inblazen, waarbij automobilisten die vaak de fout in gaan harder aangepakt kunnen worden. Met een andere minister, Kamp van VROM, wil De Boer uitvogelen of het mogelijk is de maximumsnelheid voor bussen en touringcars op de snelweg te verhogen naar 100 kilometer per uur. De Kamer is hier warm voorstander van.

Studeren

Op verzoek van de Kamer gaat De Boer ook uitzoeken of er flexibeler kan worden omgegaan met maximumsnelheden, maar hij wil niet harder dan 120 km per uur toestaan op de snelweg. Wel voelt hij ervoor om de snelheid via informatiepanelen eerder omlaag te brengen als er files dreigen te ontstaan. Op rustige momenten zou de snelheid op sommige zogenaamde 100-kilometerwegen omhoog kunnen naar 120 km per uur. De Boer moet zijn ministerie nog wel laten studeren op het onderwerp en een concreet voorstel volgt dus pas later.

Bron:  Nu.nl

Melder: De Nachtkoerier
jbxs
gecko

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Ook al vermeld je de mogelijke meetfout op de beschikking; 3 a 6 km te snel op de autosnelweg blijven irritatieboetes. De snelheid waar de overheid zich juridisch op kan beroepen is trouwens de enige juiste; de rest is een sigaar uit eigen doos. Een 'puntenrijbewijs' is niets anders dan het Duitse Flensburg waarbij je burgers op hun eigen rijbewijs laat zien welke notities er in het (reeds in NL bestaande) Justitieel DocumentatieRegister staan. Politiek gezien een mooie kreet net zoals het 'beginnersrijbewijs' is voor situaties die allang in de WVW beschreven staan.



Voor volgepropte rijdende doodskisten (touringcars) kan de snelheid wel omhoog. Zal een nadelig effect hebben, want er gebeuren regelmatig ongelukken mee. De kinetische energie van een voertuig met dat gewicht gaat net zo veel omhoog als een personenauto die 160 zou mogen. Deze snelheidsverhoging zal zeker tot meer bijna-ongelukken en rem-ingrepen leiden. Bij 80 km/u ben je op de snelweg namelijk een 'passieve volger', maar bij 100 moet er veel meer zoals vrachtwagens inhalen, etc. Het massaal overtreden van deze bijzondere maximumsnelheid loopt in het geval van aanhangwagens vaak op tot 140 km/u.



File-vermijding d.m.v. matrixborden blijkt op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer niet te werken. De doorstromings- en wegcapaciteitstheorie is geen goede weergave van de realiteit. Volgens Jules Deelder: Als we allemaal een beetje doorrijden, ontstaan er helemaal geen files! Om op sommige momenten op sommige 100-snelwegen 120 te mogen, is realistischer omgaan met die vele honderden kilometers 100-zones die de PvdA toentertijd van de VVD afgetroggeld heeft. Daarvan was het grootste gedeelte niet nodig om alle natuurgebieden of woonwijken te ontzien. Toen het toenmalige hoofd van de AVD (nu KLPD) daar en op andere nadelen attendeerde, zei MP Den Uyl hem: "Zodat die rijkelui in hun dikke bakken de arbeider voorbij kunnen blazen, zeker. Al die 100-zones komen er; ook de niet-noodzakelijke."



Vanuit die politieke machthebbers zitten we nu opgescheept met extra snelheidscontroles op de snelwegen vw. de Klimaatnota. Deze vinden plaats zonder enige aankondiging of publiciteit. Waarschijnljk omdat het onzinnig en onverdedigbaar is en de linkse politiek dan weer een golf van kritiek over zich heen krijgt.