De Flitskampioen - Column





 

De geniepigste flitspaal van onze provincie staat aan de zuidrand van Winsum. Flitspalen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten. Maar de Paal van Winsum is een verdienmodel. Hij levert het CJIB jaarlijks meer dan een miljoen euro op aan boetes. Misschien wel véél meer. Terecht?

De flitspaal, die komend en gaand verkeer controleert, staat langs de provinciale weg N361 vlakbij de afslag van de Meeden. Een gevaarlijk punt.
In oktober is een groot vijfjarig project van start gegaan om de hele N361 veiliger te maken. De zoveelste poging. In de jaren '80 adviseerden verkeersdeskundigen om bosjes en struiken te planten langs de vele bochten in de weg. Als je minder zicht hebt ga je vanzelf voorzichtiger rijden, was toen de theorie. Mispoes. Er gebeurden juist meer ongelukken. Later werd de maximum snelheid aangepakt. Toen kwamen ook de flitspalen.

Een vriend uit Utrecht bracht vorige maand op een zonnige zondagmorgen zijn vrouw en twee van haar vriendinnen naar Pieterburen, waar de dames van start gingen op het Pieterpad. Op de terugweg kwam hij even bij mij langs. Toen hij uit zijn auto stapte zag ik meteen dat hij niet de ontspannen goedlachse man was die ik verwachtte, hij was woedend! 'Ik ben geflitst', riep hij al van een afstandje, 'tussen de weilanden bij Winsum. Wat is dat voor waanzinnige flitser..?'

'Als je niet te hard rijdt word je ook niet geflitst, Peter'.
'Ja, hallo, je bent daar allang door het dorp heen', mopperde hij. 'Waar is dat ding goed voor, waarom is het daar nog 50 km., hoezo bebouwde kom'.
Dat vragen meer mensen zich af. Een boze automobilist uit de Stad leverde jarenlang strijd tegen de flitspaal. Hij liet zijn boetes voorkomen maar maakte geen meter bij de rechter. Wel kreeg hij van medestanders bedenkelijke aanbiedingen om de camera te lijf te gaan met purschuim, een tractor, verf, lawinepijlen en een 'vreugdevuur'. Maar ondanks alle protesten en boosheid, al zo’n 7 jaar lang, staat de flitspaal er nog steeds.

Van de Stad naar Winsum over de N361, de Winsumerstraatweg, is maar 12 kilometer rijden. Het is een hoofdroute naar Noord-Groningen. Zo’n 20 procent van de 12.000 dagelijkse auto’s rijdt er soms ergens te hard, zo bleek deze zomer uit een meting. De slingerweg loopt nog altijd dwars door Adorp en Sauwerd, waar ook flitspalen staan. Onderweg wisselt de maximum snelheid regelmatig van 80 naar 50 met soms een stukje 60 of 70. In Adorp en Sauwerd pleiten ze nu voor 30 km. zones. Lekker duidelijk. Niet dus. Om gek van te worden.

Generaties provinciebestuurders hebben hun tanden stukgebeten op een nieuw wegtracé naar Winsum. Want dat is natuurlijk de echte oplossing. Maar alle plannen strandden op geruzie, op bezwaren van historici en milieumensen (vooral vanwege de oude Koningslaagte en het Reitdiepdal) en ook op geldgebrek. De laatste keer wilde de gemeente Winsum niet meebetalen. Er was altijd wel wat. De nieuwe weg kwam er nooit.

In het huidige project om de N361 veiliger te maken staat -tot en met februari- het te hard rijden centraal. De vaste flitsers worden aangevuld met laserguns en radarauto's. Het aantal ongelukken moet omlaag. Prima. Niks mis met goede bedoelingen. Als het daar dan ook maar echt om te doen is.

De Paal van Winsum, de CJIB-kampioen van Groningen, formeel in de bebouwde kom maar in werkelijkheid tussen boerenland en een schapenwei, is een smet op die goede bedoelingen, een ordinaire instinker voor automobilisten. Als je hier niet bekend bent, of als je even zit te dromen in de auto, kun je weer je portemonnee trekken. Peter moest 46 euro plus administratiekosten overmaken voor 7 km. te hard.
De oplossing is misschien een verkeerslicht op de T-splitsing bij de Meeden. En dan weg met die paal. Of anders de goedkope optie 2: heel nadrukkelijk waarschuwen dat je ook op dit landelijke weggedeelte maar 50 mag.

Henk Binnendijk

PS: Graag gedaan, Peter!

 
 
Bron: RTV Noord
 
  19-11-2014  


|

FlitsKaart