De flitspalen op de N372, waarom?





 

De N372 tussen Roden en Hoogkerk. Een gewone provinciale weg, zoals zovelen welke in beheer is bij de provincie Drenthe.

Maar er is iets merkwaardigs aan de hand met deze weg, en dat is dat deze een uitzonderlijk hoge flitspaal dichtheid heeft. De vraag is: Waarom?

Die vragen stelt 'Driekus Vierkant' via twitter ( @driekusvierkant ) en onderstaande blog aan de personen die er mogelijk iets mee te maken hebben.

Flitspalen

verkeersveiligheid, handhaving, privacy


Driekus was een keer aan het toeren. En reed de grens over. Van Groningen naar Drenthe.

En moie wat een hoop digitale flitspalen staan daar langs de N372, de N-weg tussen Hoogkerk en Leek. In de provincie Drenthe.

Altijd geïnteresseerd in de achtergrond (‘waarom’) dook Driekus hier een beetje in. Want in Groningen kennen we dat niet. Zo’n flitspaaldichtheid. Drenthe zal wel een heul gevoarlijke provincie wezen! Is dit om Groningers af te schrikken? Wij moeten die Drenties hier ook niet hebben ja. Maar ach Friezen zijn erger.

Driekus heeft ze geteld. Begin busbaan bij Peizermade. Einde busbaan bij Peizerwold. In Peizerwold. Bij Peize. Twee bij het kruispunt met de N386. Twee bij de afslag naar Roden. Acht digitale flitspalen.

Dan moet dat wel een heel gevaarlijke weg zijn. Want aan andere wegen in de provincie Drenthe staan er nauwelijks flitspalen. Laat staan van die digitale.

Een vraag die rees: er staan blijkbaar zo’n 50 flitspalen in de hele provincie Drenthe. Die staan niet gelijkmatig verdeeld over de provincie. Je kan drie clusters aanwijzen: de N372, Emmen en Assen. Meer dan de helft van alle digitale flitspalen in deze provincie staat langs de N372.

Gebeuren vrijwel alle ongevallen in de provincie Drenthe aan de N372, rond Emmen en Assen? Welnee. Integendeel. Voorkomen de flitspalen ongelukken? Nee ook niet. Gebruik deze handige interactieve kaart. Er gebeuren relatief weinig ongelukken op de N372. “MOOI” zegt u, “die flitspalen werken!!”. Hee maar er gebeuren nog veel minder ongelukken op de vlakbij gelegen N386 tussen Peize en Vries. Waar geen enkele flitspaal staat.

En toen vond Driekus dit rapport van het SWOV. Over de Provincie Drenthe. Daar wordt die N372 niet genoemd. Nog opmerkelijker is dat uit de grafiekjes onderaan blijkt dat vooral fietsers de klos zijn in Drenthe. Jonge mannen en oude vrouwen.

Dan vraagt Driekus zich af: waarom wordt daar niet meer op gehandhaafd? Een flitspaal kan maar één ding: handhaven op snelheid van automobilisten. Dat is wel een heel beperkte visie op handhaving. Eentje die ook geen enkele correlatie heeft met ongevallen. Waarom wordt er niet meer voor fietsers gezorgd?

Driekus rijdt soms over die N372 in de Provincie Drenthe. Man man man, wat een ellende. Er wordt niet te hard gereden. Er wordt ronduit sloom gereden. Slaapverwekkend sloom. Ergerniswekkend sloom. Gevaarlijk gedrag uitlokkend sloom. Eén bejaardenblikkie op weg naar Roden houdt met 55KMh tientallen andere automobilisten op. Dat is geen incident. Maar schering en inslag.

Maar het wordt ook gevaarlijk. Ter hoogte van die digitale flitspaal in Peizerwold (en andere palen ook) trappen automobilisten keihard op de rem bij het zien van zo’n paal. De N372 is een N-weg waar je 80 mag. Maar met name in Peizerwold is dat onduidelijk. Peizerwold doet aan als een dorp, zoals Donderen iets verderop. Mensen denken dat ze de bebouwde kom inrijden. Dus 50. Maar Peizerwold is een gehucht. Dus 80. Er zijn geen snelheidsborden. Er wordt geen aankondiging gedaan zoals men in Groningen wel netjes doet. Er is geen communicatie. De automobilist raakt in de war. En kiest voor het zekere. Dus de rem. Dat leidt vaak tot gevaarlijke situaties. In de Provincie Drenthe.

Dan zegt u, die Driekus zwamt maar wat. Kijk zelf.




Nein nein nein ik luister geen Adele! Alleen Corrie Konings. En SOAD. Filmpje van een lezer hè.

Maar goed. Naar aanleiding van dat filmpje kun je wel gaan stellen dat die flitspalen niet handhaven maar gevaarlijke situaties uitlokken.

Toen ging Driekus nog even wat verder graven. En vond een interessante brochure. Geinige details: deze digitale flitspalen zijn hufterproof. (Maar het elektriciteitskastje ernaast blijkbaar niet). Ze schijnen zo’n €70000 tot €80000 per stuk te kosten. Driekus neemt maar even aan dat dit exclusief installatie, monitoring en beheer is. Een dikke investering dus. Verder is interessant dat deze palen in staat zijn om elke auto te fotograferen, ook als deze niet te hard of door rood rijdt. Ook kunnen de palen in serie worden geschakeld. Trajectcontrole.

Kijk en dan borrelen er vanzelf vragen naar boven in het eenvoudige boerenbrein van Driekus, als het gaat om privacy. Helaas, helaas, heeft het OM niet echt zijn best gedaan om bij de flitspalen een bordje op te hangen om de automobilist netjes te informeren wat er met de opgeslagen data gebeurt. Er is ook geen website www.allesoverdeflitspaleninformatievanhetom.nl waarop wij transparant geïnformeerd kunnen raken.

En toen ineens herinnerde Driekus zich een oud persbericht van het College Bescherming Persoonsgegevens: Politiekorpsen handelen in strijd met de wet bij toepassing ANPR. De politie handelde in strijd met de wet rond het te lang opslaan van gefotografeerde nummerplaten. De boefjes!

En toen, en toen, en toen herinnerde Driekus zich nog een ophefje. De belastingdienst zit achter kentekengegevens van automobilisten aan. Het SHPV wringt zich al in bochten omdat ze met het grootste gemak de data deelde. Weg privacy. CBP boos. Politiek boos. Inmiddels vechten parkeerbedrijven dit al aan. Hoe zit dat met het OM en de digitale flitspalen dan? Als ze al eerder in overtreding waren?

Zijn het nu de overtreders die niet-overtreders met flitspalen monitoren? In de Provincie Drenthe?

Dat riekt naar… naar… naar… Repressie! Politiestaat! Onrecht! Burgerhaat! Symbolische middelvingers!



Goed. Iets kan rieken maar nog niet bedorven zijn. Tijd voor vragen dus! OPHELDERING. HOOR UND WIEDERHOOR. Recht en open via Twitter is @poldrenthe gevraagd naar opheldering. Eerst reageerde men niet. Jammer. Later ook nog niet. Weer jammer. En toen. Magiculeus. Reactie. Of we de vragen opnieuw konden inschieten. Zo gevraagd zo gedaan. En toen. Teleurstelling. @poldrenthe wil niet via twitter of email reageren. Alleen in een persoonlijk gesprek. Waarom zit je dan eigenlijk op twitter hè. Vraagt Driekus zich af.

U leest de vragen onderaan. Dit is een document in wording. Stay tuned via https://twitter.com/driekusvierkant.

Update: journalisten en politici zijn ook gevraagd hun heldere licht te laten schijnen.

Update: Groningen plaatst netjes waarschuwingsborden met de maximale snelheid bij flitspalen. Drenthe niet.

Update: een bron rept dat in ambtelijke gelederen dit GELDPALEN van het OM worden genoemd. Veiligheidspalen staan langs kruispunten. Politieke palen worden op verzoek van overijverige burgemeester, wethouder of lobbyende invloedrijke burger neergezet. Geldpalen staan er puur voor de centjes. Is dat zo?

Update: het CBP is geïnformeerd.

DE VRAGEN

* Hoeveel ongelukken door te hoge snelheid vinden plaats in de provincie Drenthe?
* Hoeveel procent van die ongelukken door te hoge snelheid gebeuren op de N372?
* Hoeveel flitspalen staan er in de gehele provincie?
* Hoe is de verhouding flitspalen in de provincie t.o.v. de flitspalen op die weg?
* Vindt u ook niet dat de verhouding KM, ongevallen door snelheid en flitspalen erg uit balans is?
* Met welke snelheden worden mensen gemiddeld geflitst op de N372?
* Wordt ook gemeten of er vaak te langzaam wordt gereden thv deze flitspalen?
* Wordt gemonitord of de flitspalen gevaarlijke situaties uitlokken?
* Wie gaf opdracht voor het plaatsen van de flitspalen, gemeente, provincie of politie?
* Wat zijn de opbrengsten van die flitspalen? En waar gaat dat geld heen?
* Staat dat geld al in de begroting? Oftewel, is het geld al ergens aan uitgegeven/gebudgetteerd?
* Hoeveel ongelukken gebeuren op die weg NIET door hoge snelheid? En hoe denkt men daarop te handhaven?
* Wat is de verhouding ongelukken snelheid en niet door snelheid, en komt die overeen met handhaving?
* Worden alleen te snelle/door rood rijdende auto’s of alle auto’s gefotografeerd?
* Waar kunnen automobilisten die data inzien?
* Hoe lang wordt die data bewaard? En hoe veilig is die opslag? Wie kan daar bij?
* Wordt die data ook gedeeld met andere partijen zoals de belastingdienst? En onder welke wet mag dit?
* Is de dataopslag, beveiliging, inzage en deling getoetst door het CBP?
* Vindt u ook niet dat de vmax onduidelijk is thv de flitspaal in Peizerwold?
* Wordt de trajectcontrolefunctie gebruikt? Of staat dat op de planning?
* Zijn de 2 flitspalen thv de busbaan aansluitingen ook op snelheidshandhaving ingesteld?
* Is de provincie Drenthe gelukkig met deze vreemde verspreiding van de flitspalen?
* Is de provincie Drenthe gelukkig met het rendement (veiligheid) van dit soort handhaving?
* Is de gemeente Noordenveld gelukkig dat zij zo bijzonder goed vertegenwoordigd is qua boetes-trekken van haar inwoners?
* Plaatst Drenthe bewust geen aankondigingsborden om zo het aantal boetes te verhogen?

n.b. Driekus is trots dat Driekus nog NOOIT door één van die flitspalen is betrapt op te hard rijden. Driekus heeft ook geen bijtelling op de trekker. Er is dus geen persoonlijk belang. Het gaat Driekus om effectiviteit, veiligheid, privacy en transparantie. Participatiemaatschappij. Drie Kusjes!

 
 
Bron: Driekus Vierkant
 
  26-11-2013  


|

FlitsKaart