De loden voet van Herman Heinsbroek


'Van mij mag het sneller. Naar 140 kilometer per uur'



Een jointje moet mogen, Donner leeft in een andere wereld en de snelheidlimiet moet naar 140 kilometer. Zijne excellentie Heinsbroek legt het nog één keer uit aan Quote.




Het woon-werkverkeer valt de nieuwe minister van Economische Zaken zwaar. Het liefst zou hij zijn Bentley met loden voet van Huizen naar Den Haag jagen, maar ja, op elke hoek staat een agent.



Snelheidscontroles zijn al jaren een doorn in het oog van de LPF-staatsman. ‘Het zijn irritaties die een sluimerend bestaan leidden. Pim Fortuyn heeft mij wakker geschud’, zo meldt Heinsbroek in het septembernummer van Quote. ‘Het eerste wat ik altijd zeg tegen een politieagent als ik word aangehouden: Luisteren. Volgens mij staat er daar iemand in te breken, is dat niet boeiender voor jou? Weet je wat de prioriteit is? Poen vangen! Dan zeg ik tegen die agent: u ziet in wat voor auto ik rij, u heeft mij gepakt op 130 kilometer per uur en ik mag hier 110. Denkt u nu werkelijk dat ik straks niet weer 130 rijd? Denkt u dat die bekeuring mij überhaupt ene fluit interesseert? Van mij mag het sneller, ja. Naar 140 kilometer per uur.’



'Elke gulden eerlijk verdiend'


Het is daarom dat de voormalig Arcade-eigenaar ‘ja’ zei toen de LPF’ers Ferry Hoogendijk en Mat Herben hem polsten. ‘Je kan niet altijd aan de zijlijn staan en alleen maar kritiek hebben. Mijn huis was af, het begon te borrelen. Ik dacht, weet je wat? Laat ik de politiek eens ingaan.’ De nieuwbakken staatsman oogst nu al lof bij collega-ondernemers. De omstreden vastgoedmagnaat Bertus Lüske vindt zijn beroemde buurman ‘een sympathieke gozer’. Free Record-baas Hans Breukhoven noemt hem ‘een succesvolle ondernemer die elke gulden eerlijk heeft verdiend’ en is blij dat met de komst van Heinsbroek ‘de Joop Den Uyl-periode ver achter ons ligt.’



Ook de Haagse betonbaron en LPF-crisismanager Ed Maas (klik hier voor het QuoteNet-interview met Maas over zijn miljoenenclaim tegen Justitie) roemt de EZ-minister. ‘Als Heinsbroek zegt dat hij meer autowegen wil hebben, dan heeft hij mijn steun. Het moet naar eens afgelopen zijn met het autootje pesten. En ook zijn opmerkingen over het enorme aantal wao’ers dat zwart bijklust, snijden hout. Als die gasten gewoon thuis zouden blijven zoals je zou verwachten van arbeidsongeschikten, dan zou het een stuk rustiger op de snelweg zijn. Is gelijk het fileprobleem opgelost.’



Daarmee lijkt de Heinsbroek ‘onze man in Dûh Haag’ voor de selfmade broeders. Toch was hij geen eerste keus voor de LPF: Joep van den Nieuwenhuyzen, Mickey Huybregtsen en Roel Pieper zouden eerder zijn gepolst. Al ziet de Hollandse Richard Branson dat iets anders. ‘Jullie bronnen zijn niet goed. Ze roepen allemaal dat ze benaderd zijn. Pieper en Huybregtsen hebben zichzelf naar voren geschoven. Van den Nieuwenhuyzen riep onmiddellijk vanuit zijn pensionado shelter “Fortuyn heeft mijn naam geroepen”. Ja, leuk hoor, maar de LPF had geen zin in ze. En Pieper wilde men al helemaal niet, omdat hij te veel ict-belangen heeft. Ik stond al vanaf dag 1 op de eerste plaats. Maar omdat het onduidelijk was welke posten de LPF zou krijgen, heb ik weken de boot afgehouden. Ik heb pas ja gezegd, toen EZ vrij kwam.’



Drugs


En heeft Mat Herben of Jan Peter Balkenende Heinsbroek nog gescreend op zijn liberale houding ten aanzien van drugs? ‘De legalisering van softdrugs in de zin van marihuana en hasj, daar ben ik nog steeds voor.’ Heeft hij hierover al een goed gesprek gevoerd met zijn op dit punt conservatieve CDA-collega’s, met in het bijzonder de nieuwe minister van justitie Piet Hein Donner? Nou, nee, dat moet er nog van komen, bekent Heinsbroek. ‘Tja, die man leeft in een heel andere wereld. Maar met Balkenende kan ik het uitstekend vinden. Een intellectuele, leuke man, met veel humor. En hij is gek op Ferrari’s. Jullie gaan ons nog samen in sportwagens zien.’



Auteur: Harry Lensink & Libben Reeskamp



Lees meer in Quote september, vanaf 20 augustus in de winkel



Bron:  Quote



Commentaar Flitsservice:


 

Koos Spee zal het nog zwaar krijgen in dit kabinet, hebben wij zo een vermoeden.



Het plan voor een trajectcontrole bij Den Haag stuit, volgens onze bronnen, al op veel verzet met als argument "dat het eens afgelopen moet zijn met autotje pesten".