Definitief 130 op verbrede A2





 

Op delen van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht mag vanaf middernacht 130 kilometer per uur worden gereden.

Dat heeft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) bepaald, bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat vrijdag. Schultz kondigde de verhoging al eerder aan.

Het gaat om het wegdeel tussen Vinkeveen en Maarssen. Daar mag tussen 19.00 uur en 06.00 voortaan 130 kilometer per uur worden gereden.

De huidige maximumsnelheid van 100 kilometer per uur zorgde voor veel onbegrip bij automobilisten aangezien de weg onlangs werd verbreed naar tien rijstroken.

Op het stuk tienbaansweg van de A2 geldt sinds 23 juli trajectcontrole. Tot ruim een maand geleden werden daar bijna 190 duizend hardrijders betrapt. Dat leverde de schatkist ruim 13,5 miljoen euro op.

Sinds september mag op delen van snelwegen, vooral in het noorden en zuiden van het land, 130 kilometer per uur worden gereden, bepaalde Schultz eerder. Milieudefensie liet eerder weten zich zorgen te maken over de luchtkwaliteit.

Stichtse Vecht naar rechter over snelheid A2

De gemeente Stichtse Vecht heeft vrijdag beroep ingesteld tegen het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur om de snelheid op de snelweg A2 tussen Vinkeveen en Maarssen 's avonds en 's nachts te verhogen naar 130 kilometer per uur. Schultz laat de maatregel komende nacht ingaan.

De gemeente wil dat de minister de beroepsprocedure respecteert en de beoogde snelheidsverhoging uitstelt totdat de rechter zich heeft uitgesproken. Volgens Schultz is het echter de normale gang van zaken dat het besluit al wordt uitgevoerd, terwijl het bezwaar nog wordt afgehandeld. „Dat gaat altijd zo”, stelde ze.

De minister denkt verder dat ze het juiste besluit heeft genomen en stelt dat het gemeenten vrij staat om bezwaar te maken. De verhoging van de snelheid kan volgens Schultz binnen de geluids- en milieunormen. „De norm is 130 waar het kan en hier kan het”, zei ze.

Stichtse Vecht heeft zich met andere gemeenten langs de snelweg steeds verzet tegen harder rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. „De minister heeft alle zienswijzen naast zich neergelegd. We zijn zeer benieuwd wat de rechter daarvan vindt”, zei verantwoordelijk wethouder Pieter de Groene.

Het snelwegdeel is dit jaar verbreed naar 7 rijstroken in beide richtingen, maar het verkeer mag niet harder rijden dan 100 kilometer per uur. Dat is volgens de bezwaarmakers nadrukkelijk afgesproken toen de handtekeningen onder de beoogde wegverbreding werden gezet.

De Groene: „Afspraken tussen burgers en overheid blijken in de nieuwe politieke werkelijkheid niets meer waard. Het beeld van een onbetrouwbare overheid is het resultaat. En dat voor 2 minuten tijdwinst voor de automobilist.”

Volgens Stichtse Vecht zorgt snelheidsverhoging op de A2 voor te veel overlast voor tienduizenden aanwonenden.

Zij hebben al te maken met geluids- en milieuhinder door het vliegverkeer naar Schiphol, de beroepsvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal en spoorlijnen. Door harder rijden op de A2 krijgen zij „onevenredig veel te verduren en het effect daarvan is niet onderzocht”, vindt de gemeente. „We hebben meegewerkt aan het tegengaan van fileleed, maar worden nu gestraft omdat op de bredere weg kennelijk harder gereden moet worden.”

Bron: De Telegraaf

 
 
Bron: nu.nl
 
  30-11-2012  


|

FlitsKaart