Dieselvrije zones in Amsterdam en Tilburg


BRUSSEL - Amsterdam en Tilburg plannen de invoering van milieuzones, waar voertuigen met dieselmotoren niet mogen rijden op dagen met een hoge luchtverontreiniging. Dat heeft de Gelderse milieugedeputeerde en woordvoerder van de Nederlandse provincies Aalderink woensdag bekendgemaakt in Brussel. Aalderink roept andere Nederlandse steden op het voorbeeld van Amsterdam en Tilburg te volgen.



Door de beperking van sterk verontreinigend verkeer op bijvoorbeeld zonnige dagen hopen de gemeenten de luchtkwaliteit te verbeteren. Daardoor zouden grote bouw- en verkeersprojecten, die nu zijn stilgelegd omdat deze de Europese luchtkwaliteitsnormen overtreden, weer op gang kunnen komen. Amsterdam kondigde woensdag ook tal van andere maatregelen aan om de luchtkwaliteit te verhogen, waaronder een ban op terreinwagens, de zogeheten P.C. Hoofttractoren.



Volgens Aalderink zijn eenvoudig milieuzones in te voeren, door via verkeerinformatiesystemen te melden wanneer dieselvoertuigen een stad niet in mogen rijden. De politie zou daarna dieselrijders kunnen beboeten als zij toch een stad binnenrijden. Er is wel overleg met de rijksoverheid nodig, wanneer ook stukken van rijkswegen binnen de milieuzones vallen. In Stockholm en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen bestaan nu al met succes milieuzones.



De provincie Gelderland en diverse steden als Groningen, Den Haag, Leiden, Delft en Nijmegen maken verder werk van de inzet van aardgasbussen of een schoner eigen wagenpark om de Europese luchtnorm te halen. Volgens Aalderink blijven dergelijke maatregelen nodig op de korte termijn, om stagnatie van de economie en de bouw te voorkomen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft ook 100 miljoen euro gereserveerd voor de ondersteuning van dergelijke lokale projecten.



Op de lange termijn moeten roetfilters in uitlaten, schoorstenen en scheeps- en vliegtuigmotoren de luchtkwaliteit verbeteren. Daarvoor is volgens Aalderink wel duidelijkheid nodig over de precieze norm die Europa wil invoeren. Tegen 2010 zouden al grotere deeltjes roet en fijnstof totaal verbannen moeten zijn. Voor een deel zouden die regels al dit jaar in moeten gaan, maar Nederland heeft door trage invoering van wettelijke regelingen grote achterstand op dit gebied.



Tegen 2020 zouden tot vier keer kleinere verontreinigende stofdeeltjes verboden moeten zijn. Aalderink, de Nederlandse provincies en de Vereniging van Nederlandse van Gemeenten (VNG) willen dat Van Geel in december tijdens overleg met zijn Europese collega's pleit voor één invoeringsdatum voor alle verschillende milieunormen. "Dan onstaat duidelijkheid. Daar zitten we allemaal op te wachten, inclusief het bedrijfsleven", aldus Aalderink.

Bron:  Telegraaf