Dode en gewonden bij illegale autoraces


Bij een illegale streetcar-race, gisteravond in Druten is een dode gevallen toen twee auto's op elkaar botsten. In Alkmaar zijn vijf auto's op elkaar gebotst. En daarbij vielen drie gewonden.



Dode


De 19-jarige man overleed toen hij op weg was naar een mogelijke wegrace op de Waalbanddijk, aldus de politie. Het slachtoffer botste tegen een andere auto. De politie heeft de inzittenden van de twee wagens verhoord en daarna vrijgelaten. Het ongeluk gebeurde niet tijdens een race, benadrukte de politie.



Alkmaar


In Alkmaar vielen de gewonden wel tijdens een race, waar volgens de politie meer dan honderd auto's aan deelnamen. Op de N242, de weg waarop de 'coureurs' reden, ontstond een botsing met vijf auto's. Een van de bestuurders was geen wegracer. Een van de deelnemers raakte zwaargewond.


Bron:  RTLnieuws



Commentaar Flitsservice:


 

Tsja, wat een eenzijdig persbericht allemaal kan losmaken. Wij hebben wat verder geinformeerd en komen tot een iets andere conclusie.


Wij blijven streetraces steunen om een hele simpele reden. Een streetrace is het sprinten over een korte afstand van ongeveer 500 meter. Dit wordt gedaan op verlaten industrieterreinen, laat in de avond of midden in de nacht. Een enkele keer gebeurd het overdag op bijvoorbeeld de Maasvlakte, aan het einde van de N15. Men komt daar vooral voor de gezelligheid, even bij te kletsen en slechts een handjevol auto's gaan dus even een korte sprint trekken. Dat dit massaal zou gebeuren is gewoonweg niet waar. Dit zijn auto's waar bijzonder veel tijd en erg veel geld in is gestoken.


Wij zijn zelf enkele malen gaan kijken, om onze mening te vormen over dit onderwerp. Waar hebben we het nou over? Een groep jongeren en ook ouderen die het leuk vinden om 's avonds laat elkaar te ontmoeten op totaal verlaten industrieterreinen om elkaars auto te bewonderen en om een stukje te sprinten. Niemand wordt ermee lastig gevallen. Zij hebben tenminste nog het verstand om dit op deze verkeersveilige manier te doen. Er wordt door een handjevol gesprint, dus geen circuit, terwijl de meesten van afstand toekijken, hun banden en motoren sparend.


Op de een of andere manier is het voor Justitie een principe kwestie geworden om dit met harde en vaak onrechtmatige hand te voorkomen. Een gemiste kans.

Waarom kunnen er wel buurthuizen voor hangjongeren geregeld worden en kunnen er geen afspraken gemaakt worden met deze streetracefanaten?

Tevens is de berichtgeving weer erg suggestief. In Alkmaar is er een plek gevonden, een afgeloten weg, maar sloeg men op de vlucht voor de aanstormende politie. Waarom? Omdat die iedereen arresteert en alle auto's al dan niet rechtmatig inbeslag neemt. Logisch gevolg is dat iedereen er vandoor gaat. Daarbij is een ongeluk gebeurd. Erg triest voor alle betrokkenen, maar niet het enige ongeluk in het weekend.

In Druten is iemand zelfs om het leven gekomen. Die persoon was niet eens aanwezig bij een streetrace, maar, zo suggereert het persbericht, hij was waarschijnlijk onderweg. Het rijgedrag zal ik hier niet goed praten, maar dit staat helemaal los van streetracen. Zonder streetracen zou deze persoon ook veel te hard gereden hebben. Als er niemand te hard zou rijden, waar zijn dan de vele controles elke dag voor nodig?

Afgelopen Paasweekend zijn er 18 doden gevallen, waarvan veel alcohol gerelateerd. Heeft u een toename gezien in alcoholcontroles? Worden disco's en bars nou massaal gesloten?

Elk jaar wordt er de TT in Assen gehouden. In dat weekend gebeuren ook meer ongelukken. Drank, overmoedig rijgedrag zijn dan vaak de oorzaken. De politie controleert dan, enigzins terecht, met harde hand, maar wordt de TT nou verboden?

Streetraces op afgelegen, verlaten industrieterreinen zijn een uitstekende manier voor deze fanaten om gezellig met hun hobby bezig te zijn. Wat ze buiten de streetrace doen is hun eigen verantwoordlijkheid.