Dodehoekspiegel helpt niet





 

Het aantal dodehoekongevallen is de laatste jaren weer op het niveau van vóór 2002. De komst van de dodehoekspiegel heeft er niet voor gezorgd dat dit type ongeval minder vaak gebeurt. Uit een recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 68 procent van de ongevallen nog steeds het klassieke dodehoekongeval is.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat zet daarom nieuwe maatregelen in om het aantal dodehoekongevallen terug te dringen. De maatregelen richten zich op alle aspecten van de verkeersveiligheid: gedrag van fietsers en vrachtwagenchauffeurs, aanpassingen aan de infrastructuur en voertuigtechnologie. Dit staat in een brief van de minister die hij vrijdag 28 november naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De ongevallen vinden heel vaak zonder specifieke aanleiding plaats, gebeuren zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten. Fietsers en chauffeurs zijn meestal ter plekke bekend, de betrokken fietsers luisteren bijna nooit naar mp3-spelers en de weersomstandigheden zijn niet extreem. De aanpak van de dodehoekongevallen richt zich daarom op meerdere aspecten van de verkeersveiligheid.

Eurlings zal bij de regionale wegbeheerders infrastructurele maatregelen onder de aandacht brengen zoals het naar achteren verplaatsen van stopstrepen en haaientanden voor gemotoriseerd verkeer. In 2009 zal de publiekscampagne over de dode hoek opnieuw worden ingezet.

Ook gaat de minister de brancheorganisaties van transporteurs en de rijopleiders vragen of er mogelijkheden zijn om in de opleiding en/of nascholing extra aandacht te besteden aan het voorkomen van dodehoekongevallen.

Op het gebied van voertuigtechnologie laat minister Eurlings een praktijkproef uitvoeren met verschillende systemen en sensoren die vrachtwagenchauffeurs kunnen ondersteunen bij het detecteren van kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers.

Tevens wil de minister voor het LISA systeem (zijmarkeringslichten en geluidssignaal) de regelgeving aanpassen voor de zijmarkeringslichten zodat deze voorlopig worden toegestaan. Naar de effecten van het geluidssignaal (waarschuwingsgeluid dat aangeeft dat een vrachtauto naar rechts afslaat) wil Eurlings nader laten onderzoeken zodat hij beter kan beoordelen of dit geluidssignaal de gewenste effecten heeft op de verkeersveiligheid.

Uitgangspunt bij de keuze van de maatregelen is het ‘Strategisch plan verkeersveiligheid’. Minister Eurlings wil binnen de voorwaarden van vrijheid van mobiliteit voor alle groepen weggebruikers en geen buitenproportionele investeringen in infrastructuur, de meest effectieve maatregelen nemen.

 
 
Bron: Blik op Nieuws
 
  28-11-2008  


|

FlitsKaart