Dood ligt op de loer in wegberm


Eenderde van alle verkeersdoden in Nederland valt bij bermongelukken. Dat blijkt uit een analyse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die al enkele jaren bij wegbeheerders aandringt op maatregelen.

In 2005, het laatste jaar waarover de SWOV cijfers heeft, verloren 236 weggebruikers het leven nadat hun voertuig in de berm terecht was gekomen, waarna het onbestuurbaar een tegenligger of een obstakel aan de kant van de weg ramde. Deze ongelukken in veelal zachte, modderige bermen leverden voorts 1165 gewonden op die in het ziekenhuis terecht kwamen en 1362 lichtgewonden. "Er is geen andere ongevalsoorzaak met zoveel doden tot gevolg", aldus het onderzoeksinstituut.

De cijfers van de SWOV onderstrepen de angst die lezers van Dagblad van het Noorden hebben voor kapot gereden bermen. Veelvuldig werd dat aspect genoemd in de reacties op onze oproep kandidaten aan te dragen voor de titel Slechtste Weg van het Noorden.

Emmerhoutstraat

De door deze krant ingestelde vakjury zet zo’n weg met gevaarlijke bermen op de eerste plaats. Het gaat om de slecht onderhouden Emmerhoutstraat tussen Weerdinge en Emmerschans, een druk bereden sluiproute bij Emmen.

Op de tweede plek staat in het juryrapport de Oosterveenseweg bij Oranjedorp, eveneens in de gemeente Emmen.

De Wapserauwen tussen Wapserveen en Wapse (gemeente Westerveld) staat op drie. Ook die laatste twee kenmerken zich onder meer door enorme kuilen naast de rijbaan.

Door de SWOV aangehaalde berekeningen laten zien dat gedeeltelijke verharding (bijvoorbeeld met grasstenen) van alle 80 kilometerwegen in Nederland dertig mensenlevens per jaar bespaart. De kosten van die ingreep worden geschat op 675 miljoen euro.

Zie ook de jurybeoordelingen, videobeelden en foto’s op www.slechtsteweg.nl of de weekendbijlage van Dagblad van het Noorden.

Bron:  Dagblad van het Noorden

Melder: Maserati Teun