Dramatisch verkeersjaar in Flevoland



13/05/2003 Het jaar 2003 is nu al een dramatisch jaar voor de verkeersveiligheid in Flevoland. Met het ongeval op de Tollebekerweg, waarbij maandag 3 jongeren verongelukten, zijn dit jaar 13 verkeersdoden gevallen. Heel vorig jaar waren dat er 22.



Sinds eind maart vielen er in Flevoland 9 slachtoffers in het verkeer.
De politie Flevoland heeft hiervoor geen verklaring. Wel valt op dat bij 3 ongevallen hoge snelheid en het in de berm raken een rol speelden. Ook zijn er meer ongevallen nabij Zeewolde sinds de politie daar niet meer controleert met de videoauto.



De politie gaat in ieder geval door met de campagnes tegen hard rijden, alcoholmisbruik en het niet dragen van de autogordel.


Geluidsfragment met politie Flevoland woordvoerder E. Onink: Klik hier

 
 
Bron:  Omroep Flevoland
 


Commentaar Flitsservice:


  Tsja, dat rechtvaardigt natuurlijk meteen weer de klopjacht op de harde rijder. Niets anders dan tegenstrijdigheden in het geluidsfragment. "Heel veel gevallen hebben met snelheid te maken", "2 (van de 11!) hebben duidelijk met snelheid te maken","Als je met 60/70 rijdt is de kans op dodelijk letsel een stuk minder", "en op rechte wegen, concentratieverlies","opvallend veel dodelijke ongevallen in Zeewolde", "Sinds we de videowagen niet meer hebben"



Heel veel is dus 2 van de 11? Lijkt ons weer een beetje op propaganda voor de flitsmachines. Vervolgens moeten we met z'n allen 60/70 gaan rijden over kaarsrechte wegen en wordt concentratieverlies, wat je dus krijgt bij dat soort snelheden, als belangrijke oorzaak aangemerkt.

Vervolgens hebben ze het over opvallend veel in Zeewolde, maar als we de cijfers bekijken dan is slechts in 2 gevallen sprake van een dodelijk ongeval in de gemeente Zeewolde, waarbij 1x geen voorrang werd verleend ( vrachtwagen die voorrang had knalt op bedrijfsbusje die nog even snel wil oversteken) en 1x een auto met een moeder en kind de berm in schiet en aan de overkant tot stilstand komt. De moeder is daarbij uit de auto geslingerd (gordel?). Dus valt het wel mee met Zeewolde en bovendien zijn deze slachtoffers niet de doelgroep van de voormalige videowagen. Die jaagt liever (terecht) op automobilisten die minimaal 50 km/u te hard gaan. Het is ook geen wonder dat de videowagen economisch total loss is verklaard. Met een koude dieselmotor voluit gaan is niet echt bevorderlijk.



klik hier voor een overzicht van alle dodelijke ongevallen in Flevoland


Overigens kregen we ook een fotoserie toegestuurd van de sporen die de auto heeft gemaakt. De wagen is eerst in de linkerberm gekomen. De bestuurder heeft waarschijnlijk hard overgecorrigeerd en is na een slippartij in de rechterberm beland. Hoe kom je in de linkerberm terecht? Zelfs al rij je te hard? En als ze te hard hebben gereden, hoe hard? 160 km/u? 100 km/u? Of 90 km/u? Als je goed achter het stuur zit....


De foto's inclusief een filmpje van de route die gereden is
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner