Economie gediend met betere wegen naar Amsterdam





 

DEN HAAG - De Nederlandse economie is gediend met een beter wegennet voor het pendelverkeer naar de regio Amsterdam. Dit stelt het Ruimtelijk Planbureau in een donderdag verschenen rapport ,Wegen naar economische groei'.

Het planbureau heeft voor het eerst uitgezocht wat de economische betekenis is van infrastructuur. De uitkomst is dat de wegen in en om de grote steden moeten worden verbeterd, en dan met name die rond de agglomeratie Amsterdam.

Het RPB beschrijft het belang van een betere verbinding tussen Amsterdam en Almere. Daarmee is het rapport koren op de molen van voorstanders van de aanleg van een nieuwe snelweg A6/A9, langs of onder het natuurgebied het Naardermeer, zonder dat het planbureau daar zelf uitspraken over doet. In juni maakt het kabinet een keuze over de bereikbaarheid van de as Schiphol-Amsterdam-Almere.

„De versterking van Amsterdam is cruciaal voor Nederland”, stelt RPB-directeur W. Derksen in een toelichting. De samenballing en de variatie van bedrijven rond de hoofdstad speelt daarbij volgens hem een rol.

Over langere afstanden zijn het de wegen naar Amsterdam en Utrecht, die van belang zijn voor de economie. Het gaat om de A6, de A27 vanuit de Flevoploder naar Amsterdam en Utrecht, de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, de A4 tussen Amsterdam en Leiden en de A12 van Ede tot Utrecht.

Voor het goederenverkeer worden lange afstanden en het hoofdwegennet steeds belangrijker. Het gaat vooral om verbindingen vanuit het oosten en zuidoosten naar de Randstad. Vooral het aanpakken van de A2 (Den Bosch-Utrecht) maar ook de A27 Breda-Utrecht levert daarbij de meeste baten op.

Maar ook de A1 Deventer-Amstersfoort leent zich voor extra investeringen. Het RPB noemt dat opvallend. Deze verbinding ontbreekt vaak in infraplannen. Dat geldt met name voor de Nota Mobiliteit, de verkeersplannen tot 2020 van minister Peijs. Daarin staat de Triple-A met de A2, A4 en A12 te boek als de hoofdverbindingsassen om extra geld in te steken. Het RPB vindt dat maar gedeeltelijk terecht. „De Triple-A is gewoon natte vingerwerk”, aldus Derksen.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  27-4-2006  


|

FlitsKaart