Eerste verbodsborden satellietnavigatie in Engeland opgedoken.





 

In Groot-Brittannië zijn de eerste officiële verkeersborden verschenen die waarschuwen om niet blindelings de aanwijzingen van satellietnavigatieapparatuur op te volgen.

De borden zijn door de autoriteiten in Zuid-Wales nabij St Hilary geplaatst omdat er in een paar maanden tijd meer dan een dozijn grote en middelgrote vrachtwagens volstrekt klem kwam te zitten in een tunneltje.

Het gaat om een viertal borden die vrachtwagens nu door middel van duidelijke symbolen wijzen een andere weg te kiezen dan hun navigatieapparatuur aangeeft.

De navigatieapparatuur wijst namelijk steevast aan gebruik te maken van een kortere weg van de hoofdweg M4 naar de luchthaven van Cardiff. Maar in deze kortere weg zit een laag tunneltje waarin een beetje vrachtwagen onherroepelijk vast komt te zitten.

Vrijwel alle bestuurders van de vrachtwagens die hier vast kwamen te zitten zeiden dat ze blindelings op hun navigatieapparatuur hadden vertrouwd, zegt verkeersschout Mark Simpson, die dan ook met het idee van de verkeersborden kwam. Er is gekozen voor symbolen, omdat een bord met tekst met name voor buitenlandse chauffeurs veel minder duidelijk is.

Satellietnavigatie is een prachtig hulpmiddel voor mensen om hun bestemming te bereiken, maar er kleven beslist een paar nadelen aan, met name als iedereen de aanwijzingen van de apparaten blindelings blijkt op te volgen, aldus Simpson.

Mochten de problemen bij St Hilary dankzij de nu geplaatste borden voorgoed voorbij zijn, dan zullen er op meer plaatsen in het Verenigd Koninkrijk dergelijke borden verschijnen, hebben de autoriteiten laten weten.

Volgens de meest recente cijfers vertrouwen inmiddels meer dan 4 miljoen van de 32 miljoen autorijdende Britten op satellietnavigatie. Dat heeft inmiddels ook al tot de nodige problemen geleid, zo zijn er mensen tegen het verkeer in een eenrichtingsverkeersweg ingereden op aanwijzingen van de apparatuur. Verder is er het relaas van een ambulancechauffeur die meer dan honderd kilometer omreed door een fout van zijn navigatieapparaat toen hij een patiënt van het ene naar het andere ziekenhuis vervoerde terwijl de afstand tussen de ziekenhuizen slechts 12 kilometer bedroeg.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  29-8-2007  


|

FlitsKaart