Effect trajectcontroles zeer beperkt





 






ROTTERDAM - Het effect van 80-kilometerzones op de snelwegen is beperkt. Luchtvervuiling neemt er niet meer dan 4 tot 6 procent door af en ze veroorzaken niet minder, maar juist meer files.



Minister Peijs (Verkeer) opent vandaag vier nieuwe 80-zones bij Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ze doet dit om de luchtverontreiniging terug te dringen.



Het effect van de lagere snelheid is volgens TNO-onderzoeker Menno Keuken beperkt omdat de algemene luchtverontreiniging in de bewuste gebieden hoog is.



,,Het is net genoeg om onder de normen te komen die de overheid heeft gesteld. Maar die zijn er natuurlijk niet voor niks", zegt Keuken. Hij was betrokken bij onderzoek naar de eerste 80-zone op de A13 bij Overschie in Rotterdam. In totaal profiteren volgens cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat 4000 tot 5000 omwonenden van de 80-zones.



Rond Overschie staan sinds de snelheidsverlaging meer files. Het knooppunt Kleinpolderplein steeg van een dertiende naar een derde plek in de file top 50. Rijkswaterstaat concludeerde dat dit komt omdat het verkeer vanuit Den Haag binnen een kilometer moet afremmen van 120 naar 80 kilometer per uur.



,,Wij zien onevenredig meer files", zegt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst. ,,Mensen maken minder gebruik maken van de linkerrijbaan en dat beperkt dat de capaciteit van de weg. Zo krijg je meer files."



De trajectcontroles die 24 uur per dag al het verkeer controleren, zijn financieel wel bijzonder effectief. Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie wil alleen zeggen dat één procent van de weggebruikers bij de controles te hard rijdt; aantallen bekeuringen noemt Justitie niet.



Op basis van passantencijfers van het CBS komt anti-flitsorganisatie Flitsservice.nl uit op 4,3 miljoen boetes. Zelfs wanneer iedereen de laagst mogelijke boete krijgt - 30 euro - dan levert dit de schatkist 129 miljoen euro op.



Weggebruikers hoeven zich de eerste weken overigens geen zorgen te maken over een bekeuring. Volgens Rijkswaterstaat krijgen bestuurders even de tijd om te wennen en gaan de camera's van de nieuwe trajectcontroles pas over een paar weken aan.

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  31-10-2005  


|

FlitsKaart