EU: Nul verkeersdoden in 2050



28/03/2011 Ook de EU omarmt Vision Zero, waarbij het doel van het verkeersveiligheidsbeleid is om het aantal verkeersdoden tot nul te reduceren. Dat doel zou in 2050 moeten zijn gehaald, zo blijkt uit de White Paper die de Europese Commissie heeft gepresenteerd. De EU streeft verder naar een toename van de mobiliteit bij een gelijktijdige reductie van de emissies.

Vice-President Siim Kallas van de Europese Commissie zegt in de toelichting op de White Paper (Transport 2050) dat men inzet op een grotere mobiliteit met minder emissies. Het is allebei nodig, aldus Kallas. ‘Het is gewoonweg niet waar dat je de mobiliteit moet terugdringen om de emissies te verminderen. We kunnen beide. Dat is nodig voor economische groei, werkgelegenheid en de kwaliteit van het dagelijks leven.’

Onder de noemer Transport 2050 zegt de commissie dat dit onder meer moet worden bereikt door een toename van het ov, vooral op de middellange afstanden boven 300 km. Daar moet zo’n 50 procent van de automobilisten gaan overstappen op het ov. Ook het goederenvervoer moet meer per spoor en bij de lucht- en scheepvaart moet 40% van de energie in de toekomst komen van brandstof met een lage CO2-uitstoot. In de steden worden rond 2050 geen auto’s meer toegelaten op conventionele brandstof. Dat alles moet de emissies van transport met 60 procent terugdringen tegen het midden van de eeuw.

Rond 2050 moet het aantal verkeersslachtoffers dichtbij de nul liggen. In lijn met deze doelstelling mikt de EU op een halvering van het aantal verkeersdoden in 2020.
 
 
Bron:  Verkeersnet.nl
 
  Melder: Maserati Teun
 


Commentaar Flitsservice:


  De EU is echt het spoor volledig bijster. Nul verkeersdoden is alleen te realiseren als elk voertuig (van vrachtwagen tot invalidenwagen) geheel stilstaat. Bovendien mogen er geen treinen etc rijden. Ja dan is de kans op een ongeluk met dodelijke afloop heel erg klein tot nihil.  



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner