Eurlings gaat desnoods zelf wegen doordrukken





 

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) wil plannen voor nieuwe wegen desnoods in zijn eentje doordrukken.

Dat moet voor eens en altijd een einde maken aan de praktijk dat besluiten soms tientallen jaren op de lange baan worden geschoven.

Dwarsliggers worden eerst door Eurlings publiekelijk aan de schandpaal genageld. ,,Naming and shaming,’’ noemt hij dat.

,,Als een gemeente opeens om een rare reden tegenstribbelt, zal ik zeggen: ,,Als u dat bestemmingsplan niet aanpast, doen wij het wel.’’ Eurlings stelt dat de nieuwe wet op de ruimtelijke ordening hem daarvoor genoeg mogelijkheden geeft.

De minister hoopt dat hij deze ‘stok achter de deur’, niet nodig heeft, zei hij gisteren, bij een presentatie van zijn plannen de Randstad beter bereikbaar te maken.

Door veel slagvaardiger samen te werken wil Eurlings voorkomen dat projecten die op de tekentafel liggen ‘verzanden in polderoverleg’.

Er komen speciale duo’s (een minister of staatssecretaris en een regionale bestuurder of burgemeester) die ‘de neuzen dezelfde kant op moeten houden’. De bedoeling is dat er zo eindelijk vaart wordt gezet achter wegenprojecten als de A4 Delft-Schiedam en de verbreding van de A6 en A9 tussen Almere en Amsterdam. Een ‘ambassadeur’, een bekende vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie of het bedrijfsleven, moet ‘de zaak scherp houden’.

In oktober wordt op een ‘Randstadconferentie’ het startschot gegeven. De minister wil deze kabinetsperiode verder onder meer knopen doorhakken over een nieuwe weg tussen de A13 en A16, een betere bereikbaarheid van de ring Utrecht, Hilversum en Amersfoort, en uitbreiding van het spoor Den Haag- Rotterdam.

 
 
Bron: AD.nl
 
  23-6-2007  


|

FlitsKaart