Eurlings wil niet helemaal af van BPM





 

De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal.

Verkeersminister Camiel Eurlings liet woensdag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel, voor 10 tot 15 procent, intact blijft.

Eurlings’ eigen CDA eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs), maakte fractiewoordvoerder Ger Koopmans eerder in het debat duidelijk. Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt.

Afwegen
Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil er ook niet helemaal van af, wegens de grote risico’s voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard.

Onlogisch
Het kabinet wil de heffing als eerste in 2011 invoeren voor het vrachtverkeer, vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer De vervoersbranche vindt dat onlogisch en voorspelt dat de files niet afnemen.

Volgens Eurlings is de transportsector al gewend met de ingewikkelde apparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor.

Aanbesteding
Volgens Eurlings zal het personenvervoer niet ontkomen aan de heffing. Hij zei dat hij er één wet komt voor de invoering ervan en voor de aanbesteding van het systeem.

De minister weersprak de vrees voor een nieuwe provinciale belasting. De provincies verliezen straks meer dan een miljard euro aan inkomsten als de motorrijtuigenbelasting en daarmee de provinciale opcenten verdwijnen.

Ze willen compensatie in de vorm van bijvoorbeeld een ingezetenbelasting. Eurlings wil daar net als de Tweede Kamerfracties niets van weten.

Hij herhaalde dat de lasten voor de burger niet mogen stijgen in de nieuwe situatie: "Er komt geen dubbele belasting."

De Telegraaf scheef: Geen kamikazeplanning met kilometerheffing

Het kabinet is niet van plan de plannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 door te drukken. „Zorgvuldigheid gaat voor haastige spoed”, bezwoer verkeersminister Camiel Eurlings woensdag in de Tweede Kamer.

Zijn eigen partij, het CDA, maakt zich zorgen dat technische problemen die de invoering van de ov-chipkaart parten spelen en de opening van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid almaar vertragen, roet in het eten gooien. Voor de fractie is 2011 daarom geen harde termijn, maakte Kamerlid Ger Koopmans eerder in het debat duidelijk.

Volgens Eurlings heeft hij oog voor de technische complexiteit van de plannen. Hij beloofde een realistische planning, „geen kamikazeplanning”, waarbij de risico's in kaart worden gebracht en wat die betekenen voor een eventuele uitloop.

 
 
Bron: nu.nl
 
  2-6-2008  


|

FlitsKaart