Experts waarschuwen voor verwarring rond snelheden





 

Vanaf zaterdag is het zover: op een groot deel van de Nederlandse snelwegen mag dan 130 kilometer per uur worden gereden. Vooral in het noorden van het land kunnen automobilisten voortaan flink doorblazen. In de Randstad blijft de maximumsnelheid vaak op 100 of 120 kilometer per uur staan. Experts waarschuwen echter voor verwarring bij de automobilist. "De nieuwe regels meer kwaad dan goed", zegt verkeersprofessor Ben Immers.

Diverse verkeersdeskundigen voorspellen, in het AD, dat automobilisten door de verschillen in maximumsnelheid het spoor bijster dreigen te raken. Door de variatie aan snelheden zijn bestuurders, volgens de ANWB, eerder geneigd hard te rijden.

"Automobilisten moeten constant opletten en heel alert zijn hoe hard ze waar en wanneer mogen rijden. Wij twijfelen of het voor iedereen duidelijk is. Je moet voortdurend nadenken, alert zijn en blijven kijken naar de borden om te zien wat er van je verwacht wordt", zegt Ad Vonk van de ANWB. Volgens de bond zou Rijkswaterstaat moeten aangeven waarom op bepaalde trajecten geen 130 mag worden gereden.

Wildgroei
Volgens verkeersprofessor Ben Immers (TU Delft, Katholiek Universiteit Leuven) is sprake van 'een wildgroei' aan maximumsnelheden. Op een groot aantal wegen wordt de maximum snelheid verhoogd naar 130, met vele uitzonderingen. Overdag geldt een lagere snelheid dan 's ochtends vroeg en 's avonds laat.

De hoogleraar noemt de nieuwe regels 'onduidelijk' en zou het risico op boetes en ongelukken groter zijn. Ook komt aldus Immers de verhoogde snelheid de doorstroming niet ten goede. "De variatie in snelheden zal leiden tot schokgolven", zegt hij. Volgens Immers doen de nieuwe regels meer kwaad dan goed.

Wisselen
In totaal gaat op 45 procent van de snelwegen de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Op het merendeel daarvan geldt de 130 de hele dag. Op het overige deel zal de snelheid gaan wisselen: in de avond en nacht mag er dan 130 kilometer per uur worden gereden, terwijl overdag de toegestane snelheid op 100 of 120 kilometer per uur zal liggen.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) verwacht dat er de komende tijd her en der nog wegen bij komen waar de snelheid omhoog kan. Dat is onder meer het geval op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen. Daar moet nu 100 kilometer per uur gereden worden, maar na plaatsing van luchtkwaliteitsschermen bij Breukelen wordt vanaf december 130 rijden ook daar mogelijk.

Waar het kan
De minister stelt dat de snelheid wordt verhoogd op plekken waar het kan, wat betreft de geluids- en uitstootnormen. Volgens Schultz worden de normen door de snelheidsverhoging niet overschreden. Ook worden de wegen er niet onveiliger op, stelt ze.

Automobilisten worden met een campagne ge-informeerd hoe hard ze mogen rijden. Ook worden de borden langs de snelwegen aangepast. Op de grensborden komt tevens een 130 te staan in plaats van 120.

Het verhogen van de snelheid is verder lucratief voor de overheid, berekende het Planbureau voor de Leefomgeving eerder. Doordat mensen harder rijden, verbruiken ze meer brandstof en komt er dus meer accijns in de schatkist terecht. Jaarlijks kan het 130 rijden de overheid 50 tot 100 miljoen euro opleveren.

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  29-8-2012  


|

FlitsKaart