Explosieve stijging motorongevallen





 

Het aantal dodelijke ongelukken met motorrijders is de afgelopen weken explosief gestegen. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) spreekt van een forse toename terwijl het motorseizoen amper is begonnen. Deze week verongelukten op verschillende plaatsen acht motorrijders. Gisterochtend viel de achtste dode. Een 26-jarige motorrijder uit Veenendaal reed op Rijksweg N224 ter hoogte van Ede achter op een busje. Zowel de motorrijder als de bestuurder reden op dat moment over een gemarkeerd gedeelte waarop niet gereden mag worden.



De verkeerspolitie van het KLPD signaleert dat er soms roekeloos wordt gereden. "We zien dat veel motorrijders de verkeersregels niet respecteren”, aldus KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek. "In 2005 kwamen er 80 motorrijders om het leven, iets minder dan het jaar daarvoor. Het aantal doden zo vroeg in het seizoen is verontrustend."



Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is ook geschrokken van het aantal recente dodelijke ongevallen. „Door het uitblijven van het mooie zomerweer hebben motorrijders lang moeten wachten”, zegt KNMV-woordvoerder Hans van Lozenoord. Volgens de KNMV wordt er door motorrijders aan het begin van het seizoen niet altijd geanticipeerd op verkeerssituaties. "Het is dan nog even wennen”, stelt Van Lozenoord. Terwijl in 2001 in ons land een op de twaalf verkeersslachtoffers een bestuurder van een motor was, is dit inmiddels gestegen tot een op acht fatale ongevallen. Opvallend is dat er vaker oudere motorrijders tussen 35 en 55 jaar bij dodelijke ongevallen betrokken zijn.



Motorvriendelijke geleiderails

Rijkswaterstaat wil de veiligheid voor motorrijders de komende jaren verbeteren door motorvriendelijke geleiderails aan te leggen. Vorige maand werd er in Drenthe door medewerkers van de Motorrijders Actie Groep, de belangenvereniging van motorrijders, Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat een route over de snelwegen gereden om criteria op te stellen voor het plaatsen van geleiderails. Vangrails die tot de grond zijn dichtgemaakt blijken 100 procent veiliger voor motorrijders dan standaard vangrails op paaltjes. Spaanse botsproeven met dummy’s hebben dat in april al aangetoond.

 
 
Bron: BVOM
 
  15-5-2006  


|

FlitsKaart