File-explosie - Oponthoud nu 44 miljoen uur





 

Vierenveertig miljoen uur zaten Nederlanders zich vorig jaar te verbijten in de file. Dat is een verhoging met maar liefst 11 procent ten opzichte van 2005.

Het afremmen, aanschuiven en stilstaan in de auto is sinds begin deze eeuw gegroeid met 43 procent. Minister Eurlings (Verkeer) verwacht dat dit wegeninfarct nog wel zal doorzetten tot rond 2011 de kilometerheffing zal worden ingevoerd. Dat blijkt uit de Nationale Mobiliteitsmonitor 2007, die de minister naar de Kamer heeft gestuurd.

Niet acceptabel

Op steeds minder trajecten halen automobilisten nog een acceptabele reistijd, dat wil zeggen: een reistijd in de spits die maximaal anderhalf keer zo lang is als daarbuiten. De file-explosie komt de forse economische groei van 2,9 procent en een toename van het aantal auto’s met 1,9 procent.

Het snelst groeide de filedruk op de A10/A2 tussen Watergraafsmeer en Holendrecht bij Amsterdam. In totaal groeide het tijdverlies er 33 procent.

Aan de andere kant behaalde de verbreding op de A4 bij Hoogmade - van twee naar drie rijstroken - gelijk succes. De gemiddelde reistijd nam daar af met een kwart, de grootste verbetering op alle Nederlandse wegen.

Ook op het spoor werd het drukker. Het aantal kilometers dat reizigers met de NS aflegden bedroeg in 2006 15,4 miljard. Een groei van 4,8 pct.

"Mensen staan vroeger op, maar komen later op het werk", concludeert CDA-Kamerlid Ger Koopmans. Zijn coalitiegenoot Diederik Samson van de PvdA, put hoop uit de groei op het spoor. "Het fabeltje dat mensen de auto niet uit willen om het openbaar vervoer te nemen is hiermee wel doorgeprikt." VVD-Kamerlid Paul de Krom mist de urgentie bij de regeringspartijen. "Wij trekken in onze tegenbegroting tien miljard uit om files op te lossen. Het kabinet doet niks. Wij wel."

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  20-9-2007  


|

FlitsKaart