Files contra files





 

AMSTERDAM - Een file veroorzaken om een file te voorkomen. Rijstroken afsluiten om doorstroming te bevorderen en snelheid verminderen om harder te kunnen doorrijden. Het klinkt maf, het is ook maf, maar volgens Rijkswaterstaat werkt het wel. Een proef hiermee bij knooppunt Hoevelaken wordt daarom nu op grotere schaal ingevoerd.


Rijkswaterstaat laat automobilisten voortaan waar nodig zo veel mogelijk in korte langzaam rijdende files staan, al ver voor knooppunten snelheid verminderen en dat allemaal om verkeersinfarcten midden op knooppunten te voorkomen. "Liever langzaam doorrijden dan constant stilstaan", legt verkeersleider Bas Nisters uit. "De automobilist is egoïstisch. Wij helpen ze om socialer te zijn", vult collega Dick Sturm aan. De automobilist zal er aan moeten wennen. De blauwdruk voor de aanpak van de spits wordt om te beginnen straks ook ingezet bij de knooppunten Rijnsweerd, Everdingen, Holendrecht, Ouderijn en Bunnik. Bij Hoevelaken wordt het permanent ingevoerd.



Naast het afsluiten van wegdelen, gaat mogelijk op snelwegen als de A2 (in beide richtingen) en de A12, net zoals op de A28 bij Hoevelaken de maximumsnelheid in de spits omlaag van 120 naar 90 tot 70 kilometer per uur. Ook hier ongetwijfeld met een file als gevolg.



Doorstroming

"Maar wel een kortere file, die meer ellende voorkomt. Als er namelijk langzamer wordt gereden, gaat het invoegen makkelijker en is de totale doorstroming op alle snelwegen op het knooppunt beter", bezweert verkeerskundige Alfred Kersaan van de regionale verkeerscentrale Rijkswaterstaat Utrecht. Gezeten in een zaal vol videoschermen, regisseren Kersaan en zijn collega-verkeersleiders het autoverkeer tot de vierkante millimeter asfalt. Met een simpele druk op de linker muisknop sluiten ze wegen af en verlagen ze de maximumsnelheid.



"Veel automobilisten hebben het idee dat we maar wat aan het spelen zijn, maar niets is minder waar", legt Kersaan uit, die inmiddels tientallen boze telefoontjes op 0800-8002 ontving over de verkeersmaatregelen. " Het enige wat we doen is namelijk de pijn verdelen. De ene verkeersstroom doen we een beetje verdriet, zodat de andere weer wat blijer wordt."



Zo zijn de automobilisten op de A1 een stuk blijer de afgelopen tijd. Wie vanuit Apeldoorn over de A1 naar Utrecht wilde, en dus de A28 op moest zien te komen, huilde voorheen tranen met tuiten. Dertig minuten muurvast staan op de oprit was geen uitzondering. Doordat er sinds enige tijd een rijstrook op knooppunt Hoevelaken op de A28 dichtgaat voor verkeer uit de richting van Nijkerk, kunnen weggebruikers komende van de A1 gemakkelijker de weg op. De rijstrook is zelfs helemaal leeg voor ze.



Gereduceerd

Om een en ander wat soepeler te laten verlopen wordt verkeer op de A28 ook nog eens met gereduceerde snelheden geconfronteerd. Het zorgt voor een file bij Nijkerk. "Maar de cijfers bewijzen het, het rijdt wel door. Verkeer op de A28 komt nu in 0,7 procent minder tijd het knooppunt over en verkeer van de A1 naar de A28 zelfs in 25 procent minder tijd."



Het eerste verzet is er inmiddels. Verschillende voertuigbestuurders kiezen nu sluipwegen om knooppunt Hoevelaken te vermijden en even verderop weer de snelweg A28 op te gaan. Kersaan wil ze graag met behulp van informatieborden de reistijd van de sluiproutes geven, om ze zo te ontmoedigen. De sluiproute is namelijk langzamer. Hij verzocht: "Het zorgt ook nog eens voor extra files voorbij het knooppunt, waar ook zij weer last van hebben."

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  27-4-2006  


|

FlitsKaart