Files over vier jaar geslonken





 

Met een mix van technologische hoogstandjes zijn de files in de Randstad en Noord-Brabant binnen vier jaar geslonken tot maximaal drie kilometer. Een consortium van samenwerkende bedrijven met daarin namen als TNO, Siemens, IBM, TomTom en KPN belooft dat niet alleen, het wil zelfs voor de resultaten garant staan.

De bedrijven vragen het kabinet een miljard euro te investeren in hun plannen. Ook de grootste oppositiepartij PvdA gelooft in de aanpak en wil dat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) de knip trekt.

Beeldschermpjes

Het consortium wil bijvoorbeeld dat er geld gaat naar beeldschermpjes voor in de auto en naast de weg met daarop een variabele maximumsnelheid. Is het druk, of regent het dat het giet, dan geeft het scherm een lage snelheid aan. Is er geen kip op de weg en is het stralend weer, dan kan het gaspedaal worden ingedrukt.

Het berekenen van de optimale snelheid wordt gedaan door sensoren die het consortium overal in het wegdek wil inbouwen.

Technologie

Door die sensoren is het ook eenvoudiger om automobilisten uiterst betrouwbare reisinformatie op maat te geven. Navigatiesystemen blijken nu nog vaak een compleet verschillend routeadvies te geven. Met behulp van het geavanceerde sensorennetwerk zou dat anders worden. De snelste route van A naar B is dan binnen mum van tijd becijferd. De technologie in de auto zal zo snel verbeteren dat met slechts een paar drukken op de knop ook een parkeerplek kan worden gereserveerd, of een treinkaartje als reizen per trein volgens de berekeningen sneller blijkt.

Kern van het verhaal is dat verkeersvoorspellingen door het toepassen van vernuftige technologie volgens het consortium veel betrouwbaarder zal worden. De wegen kunnen volgens TNO hierdoor 15 procent efficiënter worden benut. Hierdoor zouden de reistijden weer beheersbaar worden.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  6-6-2011  


|

FlitsKaart