Flitspaal heeft 100 procent score



x

ARNHEM - Flitspalen en snelheidscontroles. Automobilistje pesten? Onzin. Borrelpraat. Verkeersboetes spekken de staatskas niet. Landelijk verkeersofficier mr. Koos Spee geeft tegengas. "Mr. Koos flitst niet voor Zalm."





'Vanaf 30 maart. Handsfree bellen. Niks aan de hand.' Landelijk verkeersofficier mr. Koos Spee gruwt van de campagnetekst op de grote reclameborden langs de snelwegen. "De tekst bevalt me voor geen meter."



Bellen vanuit de auto blijft gevaarlijk, stelt het hoofd van het Bureau Verkeershandhaving van het openbaar ministerie. "Het leidt af. Een mens kan geen twee dingen tegelijk. Al sorteert de campagne effect. De standaardjes zijn niet aan te slepen. In elk geval zijn er straks twee handen aan het stuur."



Op verjaarspartijtjes en aan de borreltafel is het verkeer vaak onderwerp van gesprek. Boosheid over de flitspalen die onzinnige verkeersboetes opleveren. Verhalen over hardwerkende burgers die voor een luttel snelheidsovertredinkje fors in de buidel moeten tasten terwijl drugskoeriers met de maag vol bolletjes heroïne vrij mogen rondbanjeren.



Dit verkiezingsjaar wordt de verontwaardiging maar al te graag overgenomen door politici die dingen naar de gunst van de kiezer. Ze beloven dat het maar eens afgelopen moet zijn met 'het automobilistje pesten'.



Spee reageert door te zeggen: "Noem mij een tak van criminaliteit die 1100 doden per jaar kost." De verkeerscijfers liegen er niet om. Behalve 1100 doden verblijven 20.000 mensen na een verkeersongeval langdurig in het ziekenhuis en belanden 100.000 mensen op de eerste hulp. De maatschappelijke schade (ziekenhuisopname, arbeidsongeschiktheid) is volgens Spee enorm: zo'n 11 miljard euro. "Net zoveel als we met zijn allen in Nederland aan de aow betalen. Wat denk je dat het kost als een gezonde jonge vent van 23 plotsklaps in een rolstoel belandt?"



Desondanks moet Spee steevast de strenge aanpak verdedigen. Vaak voelt hij zich de minst populaire man van Nederland. Maar het steekt als zijn integriteit in twijfel wordt getrokken. Onvermoeibaar geeft hij tegengas aan hardnekkige misvattingen. "Mr. Koos flitst namelijk niet voor minister Zalm."



Het Centraal Justitieel Incasso Bureau inde vorig jaar 9,2 miljoen boetes. Opbrengst: 379 miljoen euro. De opvatting dat verkeersboetes enkel de staatskas spekken, berust op een mythe, zegt Spee. "De opbrengsten dekken de kosten om de verkeersonveiligheid aan te pakken."



70 procent van de boetes betrof te hard rijden. Het overgrote deel werd binnen de bebouwde kom geflitst. Nog zo'n misverstand, zegt Spee. "Slechts 20 procent van de snelheidscontroles heeft plaats op de snelwegen. Meer dan de helft van alle controles gebeurt op de vijftigkilometerwegen. Een kleine 20 procent op provinciale wegen."



Stille wegen in het buitengebied zijn volgens Spee gevaarlijker dan autosnelwegen. Automobilisten rijden al snel te hard. Traag landbouwverkeer verdraagt zich dan niet met de jachtige haast van de achterligger.



Alleen flitsen helpt. Spee heeft en kán geen andere boodschap uitdragen. Pas na een bonnenregen matigen automobilisten de gemiddelde snelheid. "30 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door een te hoge snelheid. In 35 procent van de gevallen bepaalt snelheid de ernst van het letsel."



Keiharde cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), stelt hij. De SWOV heeft ook vastgesteld dat bij een daling van de gemiddelde snelheid met een kilometer het aantal ongelukken met ernstig letsel met 5 procent afneemt. Spee: "Bij dertig kilometer per uur kan een automobilist nog remmen als een kind plots op twaalf meter afstand oversteekt. Bij veertig kilometer wordt het zes meter onder de voorwielen meegesleurd."



Toch schrikt de acceptgiro uit Friesland nog onvoldoende af. Agenten moeten overtreders langs de kant zetten en bekeuren. Dat klinkt goed vanaf de stamtafel, erkent Spee. De praktijk wijst anders uit. Een proef op de Veluwe maakte dat duidelijk: tijdens intensieve controle door een anonieme radarwagen daalde de gemiddelde snelheid alras. In de twee weken toen motorrijdende agenten de snelheidscontrole uitvoerden, kropen de snelheden omhoog. "Zodra mensen de agent zien schrijven denken ze, hij is toch bezig en geven ze gas bij. Een flitspaal heeft 100 procent score."



Nog een misvatting wil hij bestrijden. Het geweeklaag dat twee tot vier kilometer te hard al leidt tot een bon. Klinkklare nonsens, zegt Spee. "Meten gebeurt pas vanaf 57, 87, 107 en 127. De rechter trekt daar nog eens een foutmarge van drie kilometer vanaf. Iemand die een giro krijgt voor 84 kilometer reed dus minstens 87."



Zijn Bureau Verkeershandhaving vormt de spil van gebiedsprojecten voor extra handhaving. Maandag geeft Spee in Arnhem het startschot voor het 21ste regionale handhavingsproject. Vanaf dan zullen de automobilisten in de politieregio Gelderland-Midden (Arnhem, Ede, Betuwe, Zevenaar) de hete adem van de verkeerspolitie voelen, zoals weggebruikers in de Nijmeegse buurregio Gelderland-Zuid al langer ervaren. De intensieve controles op te snel rijden, rijden door rood licht, alcoholgebruik, rijden zonder gordel of helm werpen hun vruchten af. De verkeersveiligheid is toegenomen. Uiteindelijk moet de mentaliteit veranderen. Net zoals bij alcohol. Daar strijdt Spee voor.

Bron:  Zwolse Courant

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Gewoon blind zijn en niet de realiteit inzien. Mr. Spee loopt weer met cijfers te gooien en rapporten die eigenlijk een totaal ander beeld laten zien. In het beruchte SWOV rapport staat ook op welke wegen, waar, wanneer en op welke tijd de meeste ongelukken gebeuren en door wat voor een hoofdoorzaak. Daar komt iets totaal anders uit.


Weer wordt het kleine meisje gebruikt om aan te geven dat als men 30 rijdt, men wel op tijd kan remmen. Mr. Spee gaat er dus vanuit dat dat meisje altijd op een zodanige afstand op de weg springt ( wat doet ze eigenlijk op de weg?) dat je altijd op tijd kan stoppen. Op het moment dat dat meisje op een afstand van 2 meter voor de auto springt, dan maakt 30 km/u ook niet meer uit. Bovendien wordt 30 km/u alleen in woonwijken verplicht gesteld, de plekken waar geen controles gehouden worden. Die worden immers alleen maar op de doorgaande wegen gehouden. Wegen, waar een klein meisje, mits goed opgevoed, niets te zoeken heeft en netjes op de stoep behoort te lopen.