Flitspaal moet St.-Josephlaan afhelpen van slapeloze nachten


Utrecht - De politie gaat een flitspaal neerzetten op de St.-Josephlaan in Utrecht-West. Het apparaat moet ervoor zorgen dat automobilisten zich bij de wegopbreking ter hoogte van het spoorviaduct beter aan de snelheid houden. Zolang de omleiding duurt, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.



De flitspaal wordt geplaatst op verzoek van bewoners van de St.-Josephlaan en omgeving. Die klagen de laatste weken over herrie door auto"s en vrachtauto"s die te hard over de rubberen schrikribbels rijden. Sommige bewoners zouden er zelfs door uit hun slaap worden gehouden.



De ribbels moeten ervoor zorgen dat het verkeer ter hoogte van de werkzaamheden afremt en met een sukkelgangetje langs de afzetting rijdt. Juist omwonenden drongen aan op deze en andere snelheidsremmende maatregelen nadat in september een fietser dodelijk verongelukte op de St.-Josephweg.



Het noodlottige ongeval werd door sommigen toegeschreven aan de onoverzichtelijke verkeerssituatie bij het viaduct. De gemeente Utrecht deelde die mening niet, maar besloot toch de tijdelijke spitsstrook langs de St.-Josephlaan weer op te heffen. De strook was bedoeld om de vaart op de drukke ringweg erin te houden tijdens de werkzaamheden.



Volgens verkeerswethouder Van den Bergh is de bevolking vooraf verteld dat de schrikribbels tot geluidsoverlast kunnen leiden. Maar omdat ook de gemeente heeft geconstateerd dat de rubberen strips lang niet alle chauffeurs tot inkeer brengen, heeft ze zich gewend tot het openbaar ministerie met het verzoek een flitspaal te mogen plaatsen.



Het OM heeft volgens de wethouder geen problemen met een permanente snelheidscontrole langs de opengebroken weg. Ambtenaren hebben inmiddels contact gehad met het bedrijf dat de flitspalen levert. Het flitsapparaat wordt volgens een gemeentewoordvoerder weldra geplaatst.



De tijdelijke verkeerssituatie op de St.-Josephlaan houdt verband met de spoorverdubbeling op het traject Utrecht-Amsterdam. Het viaduct dat de treinen over de weg leidt, moet hiervoor worden aangepast. De werkzaamheden nemen nog een jaar beslag. Tot die tijd geldt de maximumsnelheid van 30 km/uur.

Bron:  Utrechts Nieuwsblad

Melder: Rob (itdanger)



Commentaar Flitsservice:


 

Het komt vaker voor dat Nederlanders vinden dat er in hun eigen straat te hard wordt gereden. Ze zeuren de gemeente jarenlang het hoofd gek om verkeersremmende maatregelen, kloppen bij de politie aan voor snelheidscontroles enz.
Nou heb ik zelf elf jaar aan een invalsweg gewoond. Ik moet de aanwonenden gelijk geven in het feit dat hard rijdend verkeer je uit de slaap houdt. Ik heb zelf regelmatig rechtop in bed gezeten van verkeer dat zich niet helemaal aan de 50 km/u hield.
Nu woon ik weer aan een drukke straat, en ook hier heeft de buurt het voor elkaar gekregen dat er verkeersremmers zijn geplaatst. Maar diezelfde buurt heeft er nu alles voor over om diezelfde remmers weer weg te krijgen. Ze zorgen voor meer overlast dan dat ervoor was.
Nu komt er daar een 45.000 euro kostende flitspaal te staan. Da's erg veel geld. Nu mag je daar maar 30 km/u. Da's erg langzaam. Probeer het maar eens te rijden in je auto. In de tweede versnelling ga je snel harder dan 30, in de eerste versnelling is het net niet te doen. 30 is geen snelheid voor een doorgaande weg. Buurtbewoners, stop met zeuren. Ga er dan niet wonen.