Flitspaal moet St.-Josephlaan afhelpen van slapeloze nachten





 

Utrecht - De politie gaat een flitspaal neerzetten op de St.-Josephlaan in Utrecht-West. Het apparaat moet ervoor zorgen dat automobilisten zich bij de wegopbreking ter hoogte van het spoorviaduct beter aan de snelheid houden. Zolang de omleiding duurt, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.



De flitspaal wordt geplaatst op verzoek van bewoners van de St.-Josephlaan en omgeving. Die klagen de laatste weken over herrie door auto"s en vrachtauto"s die te hard over de rubberen schrikribbels rijden. Sommige bewoners zouden er zelfs door uit hun slaap worden gehouden.



De ribbels moeten ervoor zorgen dat het verkeer ter hoogte van de werkzaamheden afremt en met een sukkelgangetje langs de afzetting rijdt. Juist omwonenden drongen aan op deze en andere snelheidsremmende maatregelen nadat in september een fietser dodelijk verongelukte op de St.-Josephweg.



Het noodlottige ongeval werd door sommigen toegeschreven aan de onoverzichtelijke verkeerssituatie bij het viaduct. De gemeente Utrecht deelde die mening niet, maar besloot toch de tijdelijke spitsstrook langs de St.-Josephlaan weer op te heffen. De strook was bedoeld om de vaart op de drukke ringweg erin te houden tijdens de werkzaamheden.



Volgens verkeerswethouder Van den Bergh is de bevolking vooraf verteld dat de schrikribbels tot geluidsoverlast kunnen leiden. Maar omdat ook de gemeente heeft geconstateerd dat de rubberen strips lang niet alle chauffeurs tot inkeer brengen, heeft ze zich gewend tot het openbaar ministerie met het verzoek een flitspaal te mogen plaatsen.



Het OM heeft volgens de wethouder geen problemen met een permanente snelheidscontrole langs de opengebroken weg. Ambtenaren hebben inmiddels contact gehad met het bedrijf dat de flitspalen levert. Het flitsapparaat wordt volgens een gemeentewoordvoerder weldra geplaatst.



De tijdelijke verkeerssituatie op de St.-Josephlaan houdt verband met de spoorverdubbeling op het traject Utrecht-Amsterdam. Het viaduct dat de treinen over de weg leidt, moet hiervoor worden aangepast. De werkzaamheden nemen nog een jaar beslag. Tot die tijd geldt de maximumsnelheid van 30 km/uur.

 
 
Bron: Utrechts Nieuwsblad
 
  23-11-2002  


|

FlitsKaart