Flitspaal verdwijnt





 

AMSTERDAM - De gewraakte flitspaal in ons land gaat verdwijnen. In plaats daarvan verrijst binnenkort een fijnmazig web van trajectcontroles waardoor te hard rijden definitief tot het verleden moet gaan behoren. Het Bureau Verkeerhandhaving Openbaar Ministerie (BVOM), onder leiding van 'flitsofficier' Koos Spee, heeft hiervoor in alle stilte een aanbestedingsprocedure gestart. Geïnteresseerde bedrijven hebben tot 9 oktober de tijd om zich in te schrijven.



Voor 1 juni volgend jaar wordt vervolgens gestart met een grootschalige proef op een zestal locaties. Wanneer de techniek naar behoren werkt, zal de trajectcontrole landelijk worden ingevoerd. Exacte aantallen zijn nog niet bekend, maar ingewijden spreken over minimaal 55 locaties op zowel rijks- als provinciale wegen.



Daarnaast komt er een groot aantal verplaatsbare systemen, zo blijkt uit de toelichting.



Bij trajectcontrole wordt de snelheid van de weggebruiker automatisch berekend met behulp van camera's boven de weg. Voertuigen die de afstand tussen twee meetpunten sneller afleggen dan de minimaal daarvoor staande rijtijd gaan onherroepelijk op de bon.



Voordeel van trajectcontrole is dat bestuurders worden afgerekend op hun gemiddelde snelheid, in plaats van een eenmalige uitglijder zoals nu nog gebeurt. Bij een eerdere proef op de rijksweg A2 daalde het aantal snelheidsovertredingen tot minder dan 1 procent. Daarbij werden alleen weggebruikers bekeurd die harder dan 127 kilometer per uur reden. De discussie over een paar kilometer te hard die de laatste tijd in alle hevigheid heeft gewoed, lijkt bij een grootschalige invoering van de trajectcontrole dan ook voorbij.



Bovendien zorgen de flitspalen voor een uitermate onrustig verkeersbeeld, omdat weggebruikers bij het zien van een paal onherroepelijk op de rem trappen. Dit zorgt niet alleen voor gevaarlijke situaties, maar is bovendien niet bevorderlijk voor de doorstroming van het verkeer.



Bij trajectcontrole zal het verkeer een constante snelheid rijden, waardoor de kans op files verminderd. De sport om direct na een flitspaal weer plankgas te geven is voorbij. Ook de radardetector, waarover Justitie al jaren het hoofd breekt over de manier om deze te verbieden, kan in de prullenbak.



Een van de belangrijkste eisen van BVOM is dat het te leveren systeem minimaal vijfduizend boetes per rijstrook per dag moet kunnen registreren. Ook buitenlandse kentekens mogen niet ontkomen aan een eventuele straf. Daarnaast eist Spee dat het systeem zowel dag en nacht op z'n minst 85 procent van kentekens moet kunnen identificeren. Dat laatste is volgens een van de gegadigden, Peek Traffic, geen enkel probleem. "Wij halen een score van 95 procent", aldus directeur Hans Meyer Swantée. Het bedrijf gebruikt hiervoor de techniek waarmee eerder al ervaring werd opgedaan tijdens experimenten met het jammerlijk mislukte rekeningrijden.



Voor de grootschalige proef, die komend voorjaar van start gaat zijn op dit moment zes trajecten geselecteerd. Het gaat om de rijkswegen A2 (Amsterdam-Utrecht), A4 (Den Haag-Amsterdam) en de A12 (Zoetermeer-Utrecht) en de provinciale wegen N256 (Zeelandbrug) en de N34 (Emmen-Groningen). Daarnaast zal in de provincie Flevoland op een tiental plaatsen met de mobiele trajectcontrole worden geëxperimenteerd.

 
 
Bron: De telegraaf
 
  27-9-2002  


|

FlitsKaart