Flitspaalterreur neemt sterk toe in Belgie





 

De flitspaal blijft een doorn in het oog van de Vlaming. In een jaar tijd werden meer dan dertig flitspalen vernield, en dat is dubbel zoveel als in 2006. In Limburg en Vlaams-Brabant lopen de kosten het hoogst op.
“Het overgrote deel van de Vlamingen heeft de flitspaal geaccepteerd”, zegt Stijn Daniëls, onderzoeker aan de Universiteit Hasselt. “Het gaat om een kleine hardnekkige groep die het nut van de flitspaal betwist.”

Voor de eerste tien maanden van dit jaar bedraagt de schade al 133.615 euro, een jaar eerder was dat bijna 150.000 euro. De cijfers geven een overzicht van de schade als gevolg van ongevallen en vandalisme. De vernielzucht neemt echter toe. Limburg en Vlaams-Brabant zijn de grootste slachtoffers van flitspaalterreur. Vooral de N76 is een zwart punt in Vlaanderen. Daar werden op korte tijd vier flitspalen vernield.

Doorzagen
Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wil blijven investeren in de beveiliging van flitspalen. “De palen en kasten zijn nu speciaal voorzien om vandalisme tegen te gaan”, verduidelijkt de minister. “Zo zijn de palen dubbelwandig en zitten er in de wanden van de paal ronddraaiende staafjes. Die maken het doorzagen van de paal bijzonder moeilijk.”

Belangrijk is dat de beschadigde palen zo snel mogelijk weer hersteld worden, om het ontradende effect te behouden. Technisch zou men nog verder kunnen gaan (impactsensor, microfoon, contactsensor ...) maar ervaring in Nederland leert dat deze extra kosten relatief gezien weinig resultaat opbrengen.

Ook de politie doet veel inspanningen om de daders op te sporen. Indien zij bekend zijn, wordt een procedure bij de rechtbank opgestart en stelt het Vlaams gewest zich burgerlijke partij. Hierbij worden de herstellings- én beheerskosten (tien procent van het schadebedrag met een maximum van 500 euro) teruggevorderd van de veroordeelden.

Hardnekkige groep
“Het merendeel van de Vlamingen heeft de flitspaal geaccepteerd”, weet Stijn Daniëls, verkeersdeskundige aan de Universiteit Hasselt. “Er blijft echter een kleine hardnekkige groep die het nut van de flitspaal betwist. De overheid is al sterk verbeterd in zijn communicatie over het flitsbeleid. De nadruk ligt op verkeersveiligheid, niet op de boetes. Enkel open communicatie kan de acceptatie van flitspalen bevorderen.”

Gemeld door : Anton Huhmann. Bron : Gazet Van Antwerpen

 
 
Bron: Flitspaal.nl
 
  11-12-2007  


|

FlitsKaart