Flitspalen op Keern bittere noodzaak





 

HOORN-De verkeersveiligheid op de kruising Keern/Provincialeweg in Hoorn is met sprongen vooruit gegaan nadat twee flitspalen zijn neergezet. Er wordt beduidend minder vaak door het rood licht gereden. Onlangs is een van de flitspalen vernield door brandstichting.



Onbegrijpelijk en onverantwoord, vindt projectleider Piet Verbree van het bureau Verkeershandhaving van het openbaar ministerie. Want wie kan er nog reageren als de auto met pakweg 19 meter per seconde op de al overstekende wandelaars en fietsers stuift?



De flitspaal wordt binnenkort weer hersteld en er komt extra beveiliging. Want het is volgens Verbree niet zomaar dat juist bij deze kruising de eerste flitspalen van West-Friesland zijn geplaatst. Het bureau Verkeershandhaving werkt met 28 mensen in opdracht van het Openbaar Ministerie voor heel Noord-Holland Noord en de kruising met het Keern is een van de gevaarlijkste in het gebied. De camera's aan weerskanten van de Provincialeweg registreren niet alleen de voertuigen die het stoplicht negeren: ook de snelheid wordt vastgelegd.



Tellingen


,,We hebben vooraf eerst tellingen gehouden'', vertelt Verbree. ,,Vanaf de A7 reden in één uur tijd 111 auto's door rood licht, terwijl vanaf de Liornestraat gezien 76 wagens doorreden. En dit is een kruising waar heel veel voetgangers en fietsers oversteken; het licht in de route van en naar het centrum en het voortgezet onderwijs. We weten uit eerdere controles dat op de Provincialeweg veel te hard wordt gereden.''



Uit de registratie van de ongevallen blijkt dat op deze kruising in twee jaar tijd 61 ernstige ongevallen zijn gebeurd. Daaronder waren twee dodelijke ongevallen, en er vielen meer dan 30 (ernstig) gewonden. De flitspalen zijn bedoeld om te voorkomen dat auto's een 'rood licht meepikken' en zo het andere overstekend verkeer kruisen. ,,En dat gebeurt opvallend maak met een hoge snelheid'', stelt Verbree. ,,Uit onze metingen blijkt dat veel overtreders al tussen de 90 en 100 kilometer per uur rijden.''



De opnames van de camera's laten soms een onthutsend beeld zien van overstekende fietsers, wandelaars en andere wagens die plots moeten stoppen voor doorrijdende auto's. ,,Veel bestuurders rijden juist hier extra hard omdat ze nog het oranje licht denken te kunnen halen. Maar weinig mensen weten dat je dan in je auto niets meer kunt doen als het fout gaat. Een auto met een snelheid van 80 kilometer per uur legt 22 meter per seconde af. Dus je bent in nog geen seconde de kruising al voorbij. Niemand kan zo snel reageren. Dus ook niet als een auto remt en de achterligger dat te laat in de gaten heeft. De risico's zijn enorm.''







Effect


De camera legt ook direct vast dat de automobilist die het rood licht negeert, dat grote risico vaak al ver van tevoren bewust moet hebben genomen. Ook de tijd hoe lang het al rood licht is, wordt vastgelegd. ,,Als je er zo flink de sokken in hebt, dan kan je nooit meer remmen'', meent Verbree.



De komst van twee flitspalen heeft in de korte tijd al een merkbaar effect gehad. Het aantal wagens dat door rood licht rijdt, is afgenomen.



Opmerkelijk genoeg is de te hoge snelheid nog wel gebleven. Vanwege het grote gevaar dat voor de andere verkeersdeelnemers op de loer ligt, blijft het bureau de kruising in de gaten houden.



De in brand gestolen paal wordt hersteld. ,,Ik denk dat de persoon die dit heeft gedaan, niet echt spoort'', oordeelt de teamleider.



,,De paal staat ook nog eens dicht bij een gebouw en het heeft echt flink in de fik gestaan. Maar wat voor verantwoordelijkheidsgevoel moet je hebben als je dit doet? Die palen staan er niet om automobilisten te pesten: ze staan er om doden te voorkomen. Onze inspanningen hebben al effect op de veiligheid, het aantal overtredingen neemt af. Daarom komen er ook meer flitspalen in West-Friesland.''



Waarschijnlijk komen de eerste palen bij de kruising van Hoorn 80 met de Provincialeweg.


 
 
Bron: Noord Hollands Dagblad
 
  4-9-2003  


|

FlitsKaart