Flitspalen op meer plekken





 

APELDOORN - Apeldoorn gaat volgend jaar meer flitspalen plaatsen. Verkeerswethouder Rob Metz (VVD) laat zich niet weerhouden door het nieuws dat voor de palen nauwelijks meer een verzekering af te sluiten is.



Het verhogen van de verkeersveiligheid is een serieus actiepunt van de gemeente Apeldoorn. Zo moet het aantal ongevallen op jaarbasis dalen van 2300 naar 1900. De maximumsnelheid is een van de belangrijkste factoren die een rol spelen bij verkeersveiligheid.



Volgens verkeerswethouder Rob Metz en hoofd mobiliteit Piet Stoop van de gemeente zijn mede door de invoering van 30-kilometerzones in woonwijken, de ongevallenstatistieken in Apeldoorn de afgelopen jaren al positief veranderd. Zo is het aantal ongevallen met letsel gedaald van ‘600 plus‘ naar 512 per jaar. Het streven is om over twee jaar op 400 te zitten.



Alleen aanpassingen zoals drempels en borden zijn niet voldoende, stelt Metz. Bij sommige weggebruikers werken alleen controles en het opleggen van sancties. Waar de palen komen, en hoeveel het er worden, is nog niet bekend. Begin volgend jaar moeten de plannen uitgewerkt zijn, de uitvoering kan dan halverwege dat jaar volgen. In elk geval invalswegen (waar de limiet 50 kilometer per uur is) zijn nadrukkelijk in beeld als ‘flitslocatie‘. Ook zijn er buurten waar drempels om een of andere reden niet gelegd kunnen worden, of erg onhandig zijn. Metz verwijst onder meer naar de Kruizemuntstraat. Over verkeersmaatregelen in die buurt loopt al tijden een discussie.



Hoewel een aantal gemeenten na herhaaldelijke vernielingen heeft besloten de flitspalen weg te doen, houdt Metz vast aan zijn plan. ‘We laten ons niet chanteren door vandalen. De verzekeringspremie kan ik nauwelijks een argument noemen.‘



Bovendien, stellen Metz en Stoop, zijn er allerlei manieren om de flitscontroles uit te voeren. Meetapparatuur kan bijvoorbeeld ook minder opvallend worden geplaatst, zoals in een vuilcontainer. Ook is het denkbaar dat er enkele loze palen (zonder apparatuur) komen. Een stuk goedkoper, maar nog wel effectief, leert de ervaring.

 
 
Bron: De Stentor
 
  9-11-2004  


|

FlitsKaart