Flitspalen Ring Zwolle werpen hun vruchten af





 

Zwolle, Het percentage hardrijders op de Ring Zwolle is sinds de plaatsing van de flitspalen, begin dit jaar, gemiddeld gehalveerd.









Voordat er flitspalen stonden in Zwolle, reed gemiddeld meer dan twintig procent te hard op de Ring Zwolle (IJsselallee, Zwartewaterallee, Ceintuurbaan). “Toen we begonnen, werd er nog intensief gecontroleerd met de kliko. Blijkbaar vond twintig procent van de weggebruikers het risico om geflitst te worden aanvaardbaar”, verteld Hans Broeks, projectleider van het Team Verkeers Veiligheid (TVV) van de regiopolitie IJsselland. “Dat percentage zakte al toen we begin dit jaar de flitspalen neetzetten, ook al werkten ze op dat moment nog niet.”





Op de IJsselallee noord, ter hoogte van Windesheim, reed in de eerste twee weken van dit jaar ruim twintig procent harder dan de toegestane zeventig kilometer per uur. Na het plaatsen van de palen zakte dat tot elf procent, maar na week 30 (in de zomervakantie) steeg het plotseling. Nu ligt het percentage stabiel op dertien procent.





Op de Zwartewaterallee lag het percentage voor de komst van de flitspalen ook boven de twintig procent. Na installatie van de palen is het gezakt tot iets boven de twaalf procent. De Ceintuurbaan behaalde zelfs een recordpercentage van vijf procent na installatie van de flitspalen, terwijl het percentage hardrijders ook daarboven de twintig procent lag. Hans Broeks is blij met dit resultaat. “Ons doel was maximaal tien procent snelheidsovertreders. Daar zitten we dus heel dicht bij.” Dat de doelstelling niet helemaal gehaald is, relativeert de projectleider. “Ik denk niet dat we het nog verder naar beneden krijgen, want die palen moesten juist het laatste zetje naar beneden geven. De hele ring is dubbelbaans en de handhavingdruk was met kliko’s te laag voor de berekende automobilist. Met de palen lukt het wel, omdat die 24 uur per dag draaien en dan zie je dat je wel op de doelstelling komt.”









Met de vernieling van de flitspalen valt het in deze regio heel erg mee. “Op de Ring Zwolle hebben we dat gewoon niet”, vertelt Broeks. Er is wel een keer een paal beschadigd, aan de Blaloweg ter hoogte van de WRZV-hallen, maar dat was volgens Broeks geen vernieling. “Hij is ook gewoon blijven werken”, voegt de agent eraan toe. “Verder valt het hier heel erg mee, maar dat komt denk ik omdat je hier in de bewoonde wereld zit. Iedereen ziet het als er wat gebeurt en er wordt ook wel naar de politie gebeld als iemand bij de paal stopt of zo. Dan sturen wij er direct een politiewagen op af.” Landelijk gezien worden er wel veel flitspalen vernield. Zoveel zelfs, dat de BVOM (Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie), eigenaar van de flitspalen, op alle palen een alarminstallatie gaat plaatsen. Broeks: “Het is een beetje triest dat dat in Nederland, en voornamelijk in de Randstad, nodig is. Je kunt toch wel het verschil merken dat mensen hier in Overijssel gemoedelijker, nuchterder zijn dan in de Randstad. Misschien ook wel iets gezagsgetrouwer”, verklaart Broeks het verschil met de Randstad.









De flitspalen zullen de komende jaren nog wel actief blijven op de Ring Zwolle, verwacht Broeks. “De hele ring is een doorstroomweg, met een hoge verkeersintensiteit. De wegbeheerder kan de snelheid niet beheersen door infrastructurele verkeersremmende maatregelen. Ze blijven naar mogelijkheden zoeken. Zo zijn er voor 50-kilometerwegen drempels en worden op 80-kilometerwegen dubbele asmarkeringen gebruikt. Dat blijkt in de praktijk goed te werken, maar voor dubbelbaans situaties, zoals de Ring Zwolle, hebben ze nog geen andere oplossing”, weet Broeks. En dus blijft de wegbeheerder aangewezen op handhaving door de politie.







 
 
Bron: De Peperbus (Zwolle)
 
  12-6-2002  


|

FlitsKaart